Wystąpienie do Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie ustawy o Krajowym Zasobie Nieruchomości z dnia 2017-10-05.
Wystąpienie do Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie ustawy o Krajowym Zasobie Nieruchomości.
W dniu 11 września 2017 r. weszła w życie ustawa o Krajowym Zasobie Nieruchomości (dalej: ustawa o KZN), w której przewidziano dwa rodzaje umów najmu mieszkań zrealizowanych przez operatora mieszkaniowego i przeznaczonych na wynajem za zapłatą czynszu normowanego: najem bez opcji – obowiązujący przez 15 lat od dnia zawarcia pierwszej umowy najmu dla danej inwestycji mieszkaniowej oraz najem z opcją (docelowego zakupu) obowiązujący przez 30 lat od daty zawarcia pierwszej umowy najmu dla danej inwestycji mieszkaniowej z możliwością przeniesienia własności na najemcę najwcześniej po upływie 15 lat od dnia zawarcia umowy najmu z opcją.
Jednocześnie ustawą tą dokonano zmian w ustawie o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego i wprowadzono nowy rodzaj umowy, czyli „najem instytucjonalny”, którego postanowienia mają zastosowanie do najmu lokali powstałych w ramach Programu „Mieszkanie+”.
Umową najmu instytucjonalnego lokalu jest umowa najmu lokalu mieszkalnego zawierana przez osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną, prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie wynajmowania lokali. Umowa najmu instytucjonalnego lokalu zawierana jest na czas oznaczony.
Zarówno w ocenie Rzecznika Praw Obywatelskich, jak i w ocenie zwracających się do Biura RPO obywateli i organizacji pozarządowych, przyjęte przez ustawodawcę uregulowania związane z rozwiązaniem umowy najmu instytucjonalnego wskutek upływu terminu wypowiedzenia nie zapewniają najemcom ochrony przed bezdomnością.
Zgodnie bowiem z przyjętymi przez ustawodawcę rozwiązaniami, jeśli po rozwiązaniu umowy najmu wskutek upływu okresu wypowiedzenia i po skutecznym doręczeniu żądania opróżnienia lokalu najemca nie opróżni lokalu w wyznaczonym terminie, to właściciel lokalu składa do sądu wniosek o nadanie klauzuli wykonalności aktowi notarialnemu, w którym najemca poddał się egzekucji i zobowiązał się do opróżnienia lokalu w terminie wskazanym w żądaniu wynajmującego oraz przyjął do wiadomości, że prawo do lokalu socjalnego ani pomieszczenia tymczasowego mu nie przysługuje. W takiej sytuacji sąd nadaje klauzulę wykonalności, która stanowi podstawę do podjęcia przez komornika działań zmierzających do opróżnienia lokalu i wydania go wierzycielowi. Ponadto, w myśl znowelizowanych ustawą o KZN przepisów ustawy o ochronie praw lokatorów, jeżeli dłużnik został zobowiązany do opróżnienia lokalu zajmowanego na podstawie najmu instytucjonalnego, nie przysługuje mu prawo do tymczasowego pomieszczenia. A zatem przymus opróżnienia lokalu może być przez komornika sądowego zrealizowany do noclegowni bądź schroniska dla bezdomnych.
Regulacja, zgodnie z którą sytuacja życiowa najemcy nie będzie podlegała ocenie żadnego organu, w tym przede wszystkim sądu, budzi poważne zastrzeżenia i wątpliwości Rzecznika. Powyższe konsekwencje dotknąć mogą grupy osób objętych dotąd szczególną ochroną przed bezdomnością (wymienionych w ustawie o ochronie praw lokatorów), w stosunku do których sąd nie może orzec o braku uprawnień do lokalu socjalnego, a więc m.in. kobiet w ciąży, małoletnich, niepełnosprawnych, obłożnie chorych. Pozbawienie tej grupy osób – najemców lokali w trybie najmu instytucjonalnego realizowanego w ramach Programu „Mieszkanie +” możliwości zbadania ich sytuacji pod kątem uprawnień do otrzymania lokalu socjalnego i pozbawienie ich uprawnień do otrzymania pomieszczenia tymczasowego stanowi naruszenie postanowień Konstytucji, nakładających na władze publiczne obowiązek przeciwdziałania bezdomności. Pominięcie w omawianych regulacjach minimalnych standardów chroniących osoby eksmitowane z mieszkania przed bezdomnością, może ponadto prowadzić do naruszenia godności człowieka.
Rzecznik zwrócił się do Ministra z prośbą o przedstawienie stanowiska w przedmiotowym zakresie, a w szczególności o przedstawienie szczegółowych wyjaśnień, w jaki sposób realizowany będzie w stosunku do grupy osób zobowiązanych do opróżnienia mieszkania zajmowanego na podstawie najmu instytucjonalnego, konstytucyjny obowiązek państwa przeciwdziałania bezdomności.