Wystąpienie do p.o. Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w sprawie przewlekłości w rozpatrywaniu wniosków rolników o dofinansowanie oraz wypłacania środków unijnych z dnia 2019-10-07.
Wystąpienie do p.o. Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w sprawie przewlekłości w rozpatrywaniu wniosków rolników o dofinansowanie oraz wypłacania środków unijnych.
Rzecznik Praw Obywatelskich od lat monitoruje sprawność działalności Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie rozpatrywania wniosków rolników o dofinansowanie oraz wypłacania środków unijnych. Sprawność tego procesu ma w ocenie Rzecznika kluczowe znaczenie z punktu widzenia zasady zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa, prawa do dobrej administracji oraz zasady równości, albowiem wszyscy rolnicy powinni mieć możliwość korzystania z należnych im środków bez opóźnień i na równych zasadach.
Rzecznik z uwagą zapoznał się z opublikowanym w mediach nagraniem ze spotkania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z kierownictwem ARiMR. Minister zwrócił uwagę na szereg istotnych problemów natury ogólnej dotyczących działalności Agencji. Znanym od lat zjawiskiem jest przewlekły czas rozpatrywania wniosków, często sięgający wielu miesięcy, a także nadmierny formalizm podejmowanych działań, w tym nadużywanie drogi sądowej i prowadzenie windykacji w sprawach beznadziejnych. Do Biura RPO również kierowane są liczne pisma rolników, w których podnoszą oni zarzuty niekompetentnego i przewlekłego załatwiania ich spraw przez pracowników ARiMR. Szczególnie niepokojącym zjawiskiem jest wydawanie decyzji o konieczności zwrotu nienależnie przyznanych dopłat wiele lat po wypłaceniu środków, kiedy zostały już one wydane przez rolników zgodnie z przeznaczeniem. Powtarzającym się problemem jest też obsługa zaliczek wypłacanych dorocznie rolnikom. Opieszałość działań Agencji może skutkować realnym zagrożeniem utraty funduszy unijnych.
Rzecznikowi Praw Obywatelskich znany jest także problem dotyczący funkcjonowania systemu informatycznego do obsługi wniosków o płatności bezpośrednie dla rolników.
Wobec powyższego Rzecznik zwrócił się do Prezesa z prośbą o przedstawienie szczegółowych wyjaśnień w niniejszej sprawie oraz o informację, jakie działania zostaną podjęte przez ARiMR w celu usprawnienia działalności na rzecz rolników.