Wystąpienie do Ministra Zdrowia w sprawie dostępności infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 2020-03-25.
Wystąpienie do Ministra Zdrowia w sprawie dostępności infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia.
Do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich napływają sygnały wskazujące na nieefektywność działań informacyjnych dotyczących rozprzestrzeniania się koronawirusa oraz możliwości uzyskania pomocy w przypadku zachorowania na COVID-19 przez osoby głuche i niedosłyszące. Najczęściej podnoszonym problemem jest brak dostępności infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia dla osób z dysfunkcją słuchu. W przypadku zaistnienia potrzeby uzyskania pomocy podstawowym problemem jest możliwość skorzystania z usług tłumaczy języka migowego jedynie w dni powszednie w określonych godzinach. W ocenie osób głuchych i słabosłyszących należałoby rozszerzyć możliwość kontaktu przez infolinię z zapewnieniem wideoczatu z tłumaczem w formule 24/7. Rzecznik zwraca również uwagę na brak dostępności konferencji prasowych i komunikatów wydawanych przez organy państwowe odpowiedzialne za informowanie obywateli o aktualnej sytuacji panującej w kraju. Nie wszystkie są zaopatrzone w tłumaczenie na język migowy w czasie rzeczywistym, a tam gdzie takie tłumaczenie jest zapewnione, okienko, w którym pojawia się tłumacz jest tak małe, że często utrudnia lub uniemożliwia zapoznanie się z przekazywaną informacją. W związku z powyższym Rzecznik zwrócił się do Ministra Zdrowia z prośbą o podjęcie wszelkich niezbędnych działań w celu zagwarantowania osobom głuchym i słabosłyszącym realizacji ich praw, w tym prawa pozyskiwania informacji na zasadzie równości z innymi osobami.