Wystąpienie do Ministra Zdrowia w sprawie dostępu pacjentów cierpiących na stwardnienie rozsiane do świadczeń zdrowotnych w czasie epidemii koronawirusa - SARS-CoV-2 z dnia 2020-04-06.
Wystąpienie do Ministra Zdrowia w sprawie dostępu pacjentów cierpiących na stwardnienie rozsiane do świadczeń zdrowotnych w czasie epidemii koronawirusa - SARS-CoV-2.
W środkach masowego przekazu pojawiły się niepokojące informacje dotyczące dostępności do świadczeń oraz potrzebach pacjentów cierpiących na stwardnienie rozsiane (SM) w czasie epidemii koronawirusa - SARS-CoV-2.
Skargi pacjentów dotyczą odwołanych wizyt, rezonansów czy badań diagnostycznych. Powyższe okoliczności pogłębiają to, co do tej pory z perspektywy pacjentów nie było dobrze dopracowane, czyli dostęp do kontynuowania opieki nad pacjentem przewlekle chorym z różnych perspektyw - szpitala, pacjenta oraz rodziny chorego. W obecnym czasie żadna z tych stron nie ma w tej wyjątkowej sytuacji pewnego rozwiązania. Szczególną uwagę zwrócono na pacjentów z chorobami neurologicznymi, którzy wymagają regularnej rehabilitacji, żeby ich stan chorobowy się nie pogłębił. Natomiast powyższe wizyty są odkładane. Brak dostępu do rehabilitacji może spowodować zwiększone wydatki na leczenie w późniejszym okresie, a także cofnięcie tych rezultatów, które zostały osiągnięte w procesie rehabilitacji.
Rzecznik Praw Obywatelskich nadmienił, że Polskie Towarzystwo Stwardnienia Rozsianego zwróciło uwagę na to, iż każdą zmianę w schemacie leczenia należy uzgodnić z lekarzem prowadzącym leczenie, ponieważ takie decyzje muszą być podejmowane indywidualnie dla każdego pacjenta.
Drugą kwestią, na którą zwrócono uwagę, jest problem pacjentów z odbiorem leków w szpitalu. Brak jest bowiem w szpitalu opracowanego systemu, w sytuacji kiedy pacjent z różnych powodów nie może odebrać leków osobiście
oraz upoważnić innej osoby do ich odbioru. Jak wskazano, w szpitalu lekarze nie są przygotowani do tego, żeby np. wysłać leki kurierem do pacjenta. Pomimo zamieszczonego komunikatu Ministerstwa Zdrowia, pacjenci w dalszym ciągu napotykają więc trudności w odbiorze leków w szpitalu.
W związku z powyższym Rzecznik zwrócił się do Ministra Zdrowia o zajęcie stanowiska w sprawie.