Wystąpienie do Dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w sprawie braku dostępu zdających do szczegółowych zasad oceniania zadań na egzaminie maturalnym z matematyki z dnia 2020-05-21.
Wystąpienie do Dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w sprawie braku dostępu zdających do szczegółowych zasad oceniania zadań na egzaminie maturalnym z matematyki.
Do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich wpłynął wniosek w sprawie dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu maturalnego z matematyki dla zdających ze stwierdzoną dyskalkulią. Podniesiony w nim problem dotyczy w szczególności braku dostępu zdających do szczegółowych zasad oceniania rozwiązań zadań otwartych uwzględniających specyficzne trudności w uczeniu się matematyki.
W ocenie Rzecznika szczegółowe zasady oceniania poszczególnych zadań na egzaminie maturalnym z matematyki powinny być publicznie dostępne za pośrednictwem stron internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz okręgowych komisji egzaminacyjnych. Brak informacji o tych kryteriach, a także o zasadach stosowanych w ubiegłych latach, utrudnia rzetelne przygotowanie się do tej części egzaminu, tak zdającym przystępującym do egzaminu po raz pierwszy, jak i dla tych, którzy podchodzą do niego kolejny raz. Należy przy tym zauważyć, że w przypadku innych przedmiotów szczegółowe zasady oceniania prac egzaminacyjnych bez trudu można odnaleźć na stronie CKE w zamieszczanych na niej informatorach. Taki stan rzeczy stawia zdających ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, w tym z dyskalkulią, w gorszej sytuacji od pozostałych absolwentów pozbawiając ich informacji, na co w szczególności należy zwrócić uwagę rozwiązując arkusz i wypełniając kartę odpowiedzi. Natomiast wskazanie jako jedynego kryterium "pomysłu na zadanie" wydaje się nieprecyzyjne i nie niesie ze sobą żadnych konkretnych wytycznych co do zasad oceny, a egzaminatorom daje szerokie pole do interpretacji, co może doprowadzić do sytuacji, że podobne rozwiązania zadań nie będą ocenione w zbliżony sposób.
Biorąc powyższe pod uwagę, Rzecznik zwrócił się do Dyrektora z prośbą o poinformowanie, czy zostały opracowane szczegółowe zasady oceniania poszczególnych zadań na egzaminie maturalnym z matematyki, który odbył się w 2019 r. dla absolwentów uprawnionych do dostosowania warunków przeprowadzania tego egzaminu w związku z dyskalkulią oraz o przesłanie tych kryteriów w celu zapoznania się. Jeśli taki dokument nie został sporządzony, zwracam się z apelem o jego pilne przygotowanie i po przeprowadzeniu egzaminu w zbliżającej się sesji egzaminacyjnej upublicznienie go na stronach Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz okręgowych komisji egzaminacyjnych.