Zgłoszenie udziału w postępowaniu administracyjnym przed Głównym Inspektorem Sanitarnym z wniosku o stwierdzenie nieważności decyzji Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z dnia 2021-11-15.
Zgłoszenie udziału w postępowaniu administracyjnym przed Głównym Inspektorem Sanitarnym z wniosku o stwierdzenie nieważności decyzji Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego.
Rzecznik Praw Obywatelskich zgłosił udział w postępowaniu administracyjnym z wniosku Pana M. W. o stwierdzenie nieważności decyzji Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z dnia 28 września 2020 r., oraz poprzedzającej ją decyzji Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w W. z dnia 10 maja 2020 r. i na podstawie art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a. wniósł o stwierdzenie nieważności wskazanych we wniosku decyzji.
RPO podziela pogląd, zgodnie z którym przesłanką uzasadniającą stwierdzenie nieważności decyzji organu I instancji jest wydanie jej w oparciu o przepis wprowadzony do porządku prawnego w sposób niezgodny z polskim porządkiem konstytucyjnym. Rzecznik od samego początku obowiązywania w Polsce stanu epidemii zwracał uwagę, że przepisy ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi nie zawierają upoważnienia do wprowadzania w drodze rozporządzenia Rady Ministrów ograniczenia wolności przemieszczania się gwarantowanej w art. 52 Konstytucji w sposób, w jaki zostało to dokonane m.in. w § 17 ust. l pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, zakazów i nakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii.
W ocenie Rzecznika nie ulega wątpliwości, że objęta postępowaniem nadzorczym ostateczna decyzja administracyjna obarczona jest kwalifikowaną wadą prawną w postaci rażącego naruszenia prawa, co uzasadnia stwierdzenie jej nieważności.
Główny Inspektor Sanitarny odmówił stwierdzenia nieważności Decyzji PWIS oraz poprzedzającej ją Decyzji PPIS w W. GIS nie podzielił wyrażonego we wniosku poglądu Strony, że wprowadzanie jakichkolwiek ograniczeń w zakresie sposobu przemieszczania się w celu zapobiegania szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych i następnie ich egzekwowanie jest możliwe wyłącznie na podstawie przepisów wprowadzających jeden ze stanów nadzwyczajnych przewidzianych w Konstytucji, a nie na podstawie przepisów regulujących zwalczanie zagrożeń dla zdrowia i bezpieczeństwa publicznego, jakimi są przepisy ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Rozwój epidemii oraz jej przeciwdziałanie i zwalczanie uzależnione jest od przestrzegania rygorów sanitarno-higienicznych. Ich nieprzestrzeganie w sposób oczywisty przyczynia się do rozwoju epidemii w Polsce, której negatywne skutki odczuwa każdy obywatel. W interesie społecznym pozostaje zatem podejmowanie przez organy administracji publicznej działań, które mają na celu zobowiązanie osób nieprzestrzegających rygorów sanitarno-higienicznych wynikających z prawa powszechnie obowiązującego do przestrzegania przepisów kształtujących zachowania mające na celu ochronę zdrowia i życia innych ludzi. W ocenie Głównego Inspektora Sanitarnego powody podnoszone we wniosku o stwierdzenie nieważności nie mogą stanowić przesłanki do orzeczenia nieważności Decyzji PWIS w W. oraz PPIS w W.