Wystąpienie do Ministra Zdrowia w sprawie wątpliwości co do regulacji dotyczących Karty Lokalizacji Podróżnego z punktu widzenia prawa do prywatności z dnia 2022-03-22.
Wystąpienie do Ministra Zdrowia w sprawie wątpliwości co do regulacji dotyczących Karty Lokalizacji Podróżnego z punktu widzenia prawa do prywatności.
Jak wynika z formularza Karty Lokalizacji Podróżnego (KLP), osoba podróżująca zobowiązana jest przekazać informacje dotyczące podróży (np. kraj rozpoczęcia podróży, lotnisko lądowania, nr lotu, data przylotu), dane osobowe podróżnego (np. imię, nazwisko, data urodzenia PESEL/nr dowodu/nr paszportu, dane kontaktowe), a także dane osób współpodróżujących, w odniesieniu do których należy wskazać również dane dotyczące zdrowia: o statusie zaszczepienia, wykonanym teście, o przebytej chorobie. Regulacje dotyczące KLP zostały wprowadzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 lipca 2021 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (dalej jako: rozporządzenie zmieniające).
Aktualne rozporządzenie nakazujące wypełnienie KLP nie przewiduje, jakie dane osobowe powinny zostać w niej zawarte. Wynika z niego, że pasażerowie są zobowiązani do potwierdzenia stanu zdrowia - niezależnie od informacji podawanych w KLP. Odbywa się to poprzez złożenie oświadczenia o stanie zdrowia według wzoru udostępnionego przez linię lotniczą, ale także poprzez przedstawienie negatywnego testu, przedstawienie informacji o zaszczepieniu, czy przebyciu choroby - potwierdzonych Unijnym Certyfikatem Covid.
Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił uwagę, że również wzór Formularza Lokalizacji Pasażera określony w załączniku do Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym nie przewiduje zbierania informacji o stanie zdrowia. Co więcej także formularz Europejskiej Karty Lokalizacji Pasażera nie zakłada zbierania takich informacji. Co więcej, wymóg przedłożenia Kart Lokalizacji Pasażera, musi ponadto uwzględniać przepisy rozporządzenia RODO i określone w nim regulacje w zakresie ochrony danych osobowych. Oznacza to, że cele w jakich przetwarzane są te dane powinny zostać konkretnie określone w przepisach.
Mając powyższe na uwadze, w ocenie RPO, wątpliwości budzi szeroki zakres informacji żądanych w KLP przewidujący wymóg udostępnienia danych o stanie zdrowia. Rzecznik przypomniał przy tym, że prawo do prywatności, statuowane w art. 47, zagwarantowane jest m.in. w aspekcie ochrony danych osobowych, przewidzianej w art. 51 Konstytucji. Istotą autonomii informacyjnej jest pozostawienie każdej osobie swobody określenia sfery dostępności dla innych wiedzy o sobie. Co ważne, zgodnie z art. 51 ust. 1 Konstytucji, nikt nie może być obowiązany inaczej niż na podstawie ustawy do ujawniania informacji dotyczących jego osoby. Przepis ten jest ściśle powiązany z dalszymi ustępami art. 51 Konstytucji, a więc z ust. 2, zgodnie z którym władze publiczne mogą pozyskiwać, gromadzić oraz udostępniać wyłącznie takie informacje o obywatelach, które są niezbędne w demokratycznym państwie prawnym, oraz z ust. 5, który przewiduje, że zasady i tryb gromadzenia oraz udostępniania informacji określa ustawa.
W związku z powyższym, Rzecznik zwrócił się do Ministra z prośbą o przedstawienie wyjaśnień w przedstawionej sprawie.