Zgłoszenie udziału w postępowaniu przed Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawie ze skargi kasacyjnej od wyroku WSA oddalającego skargę na rozkaz personalny w przedmiocie zwolnienia ze służby z dnia 2022-09-15.
Zgłoszenie udziału w postępowaniu przed Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawie ze skargi kasacyjnej od wyroku WSA oddalającego skargę na rozkaz personalny w przedmiocie zwolnienia ze służby.
Rzecznik Praw Obywatelskich zgłosił udział w postępowaniu toczącym się przed Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawie ze skargi kasacyjnej D. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 16 października 2020 r., oddalającego skargę na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia 7 stycznia 2020 r., utrzymujący w mocy rozkaz personalny Komendanta Wojewódzkiego Policji w B. z dnia 27 września 2019 r. i wniósł o uwzględnienie skargi kasacyjnej D. R.
W ocenie Rzecznika przedstawiona w rozkazach personalnych postawa zawodowa skarżącego, do czasu wydarzeń związanych z warunkami służby w Pomieszczeniu dla Osób Zatrzymanych (PdOZ) nie znajduje pokrycia w istniejącym materiale dowodowym, w tym, w szczególności w opiniach służbowych oraz w rozkazach personalnych dotyczących przeniesienia skarżącego do służby w innych jednostkach organizacyjnych Policji. Wprawdzie postawa prezentowana przez skarżącego po wydarzeniach w PdOZ budzi wątpliwości Rzecznika, z punktu widzenia obowiązujących w Policji reguł podporządkowania oraz deontologicznych, to jednak chronologia wydarzeń wskazuje, że działania ze strony przełożonych przybrały na sile z chwilą upublicznienia nieprawidłowości w PdOZ. Niewłaściwa z punktu widzenia zasad etyki postawa policjanta znalazła skądinąd swój wyraz w stosownych zarzutach dyscyplinarnych.
Ocena całości informacji o nieprawidłowościach w Komedzie Miejskiej Policji w B., przekazywanych RPO przez skarżącego uprawnia do wniosku, że zastrzeżenia będące podstawą zwolnienia D. R. ze służby w Policji stanowią w istocie odwet za zgłaszane w interesie publicznym skargi i wnioski.
W ocenie Rzecznika, w przeprowadzonym przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. postępowaniu doszło do wadliwości związanych z ustaleniem stanu faktycznego, a także w konsekwencji pominięcia interesu publicznego i nieprawidłowym sformułowaniem uzasadnienia faktycznego i prawnego zaskarżonego wyroku. Wadliwości te uzasadniają uchylenie zaskarżonego wyroku Sądu I instancji, bowiem mogły one mieć istotny wpływ na wynik sprawy, a także uzasadniają wniosek o przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w W.
Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, iż skarga kasacyjna jest niezasadna i jako taka podlega oddaleniu na podstawie art. 184 p.p.s.a. NSA wskazał, iż podnoszona przez skarżącego kasacyjnie wadliwość wyroku Sądu pierwszej instancji w istocie sprowadza się nie do zakwestionowania treści przyjętej za podstawę rozstrzygnięcia normy zrekonstruowanej na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 ustawy o Policji, lecz do podważenia oceny, że norma ta miała zastosowanie wobec skarżącego w okolicznościach faktycznych, które go dotyczą. Przyjąć zatem należy, że zarzut wadliwej wykładni prawa materialnego miał w istocie zastępować zarzut naruszenia przepisów postępowania regulujących tryb i zakres gromadzenia i oceny materiału dowodowego, w oparciu o który czyniono istotne ustalenia w sprawie. Praktyka taka jest niedopuszczalna. Sąd wskazał także, że organy nie miały obowiązku zwracania się do skarżącego o wskazanie reprezentującej go organizacji związkowej w celu wydania opinii w przedmiocie zwolnienia go ze służby. Naczelny Sąd Administracyjny nie znalazł również podstaw do uwzględnienia zarzutów naruszenia przepisów postępowania, które mogły mieć istotny wpływ na wynik sprawy - art. 145 § 1 pkt 1 lit. c p.p.s.a. w zw. z art. 7, art. 75 § 1, art. 77 § 1, art. 78 § 1, art. 80 k.p.a.