Wystąpienie do Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów w sprawie projektu ustawy o działalności lombardowej z dnia 2022-10-28.
Wystąpienie do Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów w sprawie projektu ustawy o działalności lombardowej.
Rzecznik Praw Obywatelskich z uwagą zapoznał się ze zmienionym projektem ustawy o działalności lombardowej i zasadniczo ocenia go pozytywnie. Pewne rozwiązania mogą jednak budzić wątpliwości. W ocenie RPO, pożądane byłoby jak najwcześniejsze wejście przepisów ustawy w życie oraz skrócenie okresu, w jakim przedsiębiorcy będą mogli prowadzić swoją działalność na dotychczasowych zasadach. Projekt ten jest długo procedowany i wszechstronnie konsultowany, dlatego przedsiębiorcy prowadzący lombardy nie powinni być zaskoczeni nowymi regulacjami. Nadto, zmienione przepisy przejściowe i końcowe, w stosunku do pierwotnie proponowanych, w rzeczywistości znacznie wydłużają możliwość prowadzenia działalności lombardowej (nawet przez ponad 2 lata), która nie odpowiada standardom wskazanym w projektowanej ustawie.
Proponowane rozwiązania rodzą wątpliwości także w kontekście możliwości prowadzenia działalności lombardowej na dotychczasowych zasadach, bez uzyskania wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących działalność lombardową przez dalsze 12 miesięcy od dnia wejścia w życie przepisów rozdziału 5. Koniecznym jest zapewnienie przedsiębiorcom odpowiedniego terminu w celu przygotowania własnej działalności do potrzeb wprowadzanej regulacji, lecz z punktu widzenia ochrony praw konsumentów, wobec przytoczonych w uzasadnieniu do projektu potrzeb i celu projektu, tak długi okres przejściowy nie wydaje się potrzebny. Zdaniem Rzecznika proponowane w przepisach przejściowych i końcowych rozwiązania, zezwalające na prowadzenie działalności lombardowej bez spełnienia wymagań ustawowych, de facto spowodują, że wspomniana i eksponowana ochrona praw konsumentów będzie iluzoryczna przez długi okres.
Zastrzeżenia może wzbudzać także brak uregulowania zasad dostarczenia przedmiotu zabezpieczenia lombardowego w przypadku zawarcia umowy na odległość oraz brak jednoznacznego wskazania, że koszty zwrotu przedmiotu zabezpieczenia powinien ponosić przedsiębiorca.
W opinii RPO konieczne jest ponadto doprecyzowanie zasad wnoszenia opłaty za zmianę wpisu w rejestrze przedsiębiorców prowadzących działalność lombardową. Rzecznik rekomenduje również opracowanie powszechnie obowiązującego formularza wniosku o wpis lub zmianę w rejestrze. Takie rozwiązanie ułatwiłoby przedsiębiorcom dokonywanie tej czynności oraz usprawniło postępowanie przed Komisją Nadzoru Finansowego.