Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na uchwałę rady miasta w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy miejskiej oraz tymczasowych pomieszczeń z dnia 2022-11-20.
Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na uchwałę rady miasta w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy miejskiej oraz tymczasowych pomieszczeń.
Rzecznik Praw Obywatelskich zaskarżył Uchwałę Rady Miasta z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej oraz tymczasowych pomieszczeń w całości. Zaskarżonej uchwale RPO zarzucił naruszenie art. 4 ust. 1 i 2; art. 5 ust. 2; oraz art. 21 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (dalej: u.o.l.), art. 7 i art. 32 Konstytucji, oraz wniósł o stwierdzenie jej nieważności.
Wadliwość Uchwały Rady Miasta z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej oraz tymczasowych pomieszczeń, w tym w szczególności brak wymaganych przepisami u.o.l. - określenia w sposób czytelny wysokości dochodu gospodarstwa domowego uzasadniającej oddanie w najem lub podnajem lokalu na czas nieoznaczony, jak też wysokości dochodu uzasadniającej oddanie lokalu w najem socjalny; oraz określenia kryteriów wyboru osób, którym przysługuje pierwszeństwo zawarcia umowy najmu lokalu na czas nieoznaczony - w ocenie Rzecznika - stanowią istotne naruszenie prawa dyskwalifikujące możliwość jej funkcjonowania w obrocie prawnym w całości. Ocena ta poparta jest ugruntowaną linią orzeczniczą.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w K. stwierdził nieważność § 23 ust. 1 pkt 1, § 28 ust. 5 pkt 1 i § 33 pkt 2 zaskarżonej uchwały oraz § 1 załącznika nr 4 do zaskarżonej uchwały w zakresie słów: „i nieposiadające prawa własności lub współwłasności do lokalu lub nieruchomości położonych na terenie K. i miejscowości pobliskiej”; w pozostałym zakresie skargę oddalił. WSA stwierdził, iż skarga jest zasadna tylko w zakresie, w jakim Rada Miasta K. wyeliminowała z jakiejkolwiek możliwości ubiegania się o najem lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miasto K. osoby, posiadające jakikolwiek tytuł prawny do lokalu mieszkalnego lub nieruchomości. Jak trafnie wskazała w tym zakresie strona skarżąca art. 4 ust. 1 i 2 ustawy o ochronie praw lokatorów nie wprowadza przesłanki wykluczającej mieszkańca gminy z możliwości uzyskania pomocy w zakresie zaspokojenia swoich potrzeb mieszkaniowych, jaką miały być tytuł prawny do lokalu lub nieruchomości.