Wystąpienie do Minister Klimatu i Środowiska w sprawie nowelizacji ustawy o dodatku węglowym z dnia 2022-12-14.
Wystąpienie do Minister Klimatu i Środowiska w sprawie nowelizacji ustawy o dodatku węglowym.
W centrum zainteresowania Rzecznika Praw Obywatelskich pozostaje problematyka związana z państwowymi programami wsparcia dla osób ogrzewających swoje domy za pomocą węgla. Pomimo podejmowanych przez rząd kolejnych prób nowelizacji ustawy o dodatku węglowym (dalej jako: ustawa) nadal wątpliwości budzi sposób, w jaki uregulowano prawo do dodatku węglowego.
W wyniku nowelizacji wprowadzonej ustawą o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw, prawo do dodatku obwarowano dodatkowym warunkiem polegającym na wpisaniu lub zgłoszeniu źródła ogrzewania do centralnej ewidencji emisyjności budynków do dnia 11 sierpnia 2022 r. lub po tej dacie w wyszczególnionych przypadkach. Jednocześnie, zgodnie z przepisami przejściowymi - do postępowań w sprawie wypłaty dodatku węglowego wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą. W ten sposób obywatele, którzy przed 20 września 2022 r. spełniali wszystkie niezbędne wymogi, a tym samym nabyli prawo do dodatku na podstawie ustawy, a których wnioski nie zostały rozpoznane przed wyjściem w życie ustawy nowelizującej, po jej wejściu w życie utracili to prawo, o ile dokonali ponownego wpisu lub zgłoszenia do centralnej ewidencji emisyjności budynków (CEEB) po 11 sierpnia 2022 r. W ten sposób przepisy nowej ustawy pogorszyły sytuację obywateli, pozbawiając ich praw już wcześniej nabytych.
Rzecznik podkreślił, że Konstytucja gwarantuje obywatelom publiczne prawo podmiotowe do równego traktowania. Wprowadzone w wyniku nowelizacji zmiany różnicują prawo do świadczenia w oparciu o nieobowiązujące w dacie wniesienia wniosku kryterium w postaci wprowadzenia cezury czasowej. Rzecznik wskazał, że mając na uwadze cel wprowadzonej ustawy - pomoc gospodarstwom zagrożonym kryzysem energetycznym brak jest racjonalnych przesłanek przemawiających za odstąpieniem od zasady niedziałania prawa wstecz.
Powyższe nieprawidłowości nie zostały dostrzeżone przy kolejnej nowelizacji wprowadzonej ustawą o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych. Nowelizacja ta wprowadziła art. 2 ust. 15 g, który w ocenie Rzecznika stwarza problemy interpretacyjne. Nie wiadomo bowiem, czy obejmuje on sytuacje, gdy nastąpiło: zgłoszenie po 11 sierpnia 2022 r. zmiany źródła ogrzewania, bo wnioskodawca zmienił system ogrzewania czy zgłoszenie po 11 sierpnia 2022 r. zmiany albo korekty deklaracji (np. źródło zostało pierwotnie zgłoszone, ale błędnie).
Wobec powyższego Rzecznik zwrócił się do Minister z prośbą o poinformowanie o stanowisku w sprawie.