Wystąpienie do Ministra Edukacji i Nauki w sprawie braków kadrowych w przedszkolach, szkołach i innych placówkach oświatowych z dnia 2022-12-14.
Wystąpienie do Ministra Edukacji i Nauki w sprawie braków kadrowych w przedszkolach, szkołach i innych placówkach oświatowych.
W nawiązaniu do treści wystąpienia generalnego z dnia 14 września 2021 r., Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił uwagę na wiele sygnałów, które wskazują, że negatywne zjawiska związane z brakami kadrowymi w placówkach oświatowych utrzymują się i zagrażają realizacji konstytucyjnego prawa do nauki.
Rzecznik przyjrzał się m.in. raportom dotyczącym zatrudnienia nauczycieli oraz licznym informacjom zamieszczonym na stronach internetowych kuratoriów oświaty. RPO zauważył, że coraz częściej pojawiają się ostrzeżenia, że problem będzie narastał z powodu odchodzenia na emeryturę starszych nauczycieli oraz małego zainteresowania pracą w szkole wśród absolwentów kierunków pedagogicznych. Jako przyczyny wskazuje się m.in. niezadowolenie z obecnego kształtu edukacji i kierunku zmian w systemie oświaty, nadmierny stres związany z warunkami pracy, a także nieadekwatne wynagrodzenia. Najczęściej zgłaszane problemy w zakresie organizacji placówek to pozyskanie do współpracy specjalistów, zapewnienie pełnej obsady kadry dydaktycznej oraz nadzór pedagogiczny. W odniesieniu do wyzwań związanych z wewnętrzną sytuacją społeczno-gospodarczą w kraju podawano wpływ inflacji na sytuację finansową placówek, zmienność i niepewność przepisów prawa, spadek prestiżu zawodu nauczyciela, odchodzenie nauczycieli z zawodu. Według dyrektorów skutki pandemii nadal silnie oddziałują na funkcjonowanie szkół, w związku z czym podkreślają oni konieczność zapewnienia uczniom oraz nauczycielom większego bezpieczeństwa psychicznego.
W ocenie RPO obserwacja sytuacji w szkołach prowadzi do wniosku, że nauczyciele i nauczycielki negatywnie oceniają swoje perspektywy zawodowe. Utrwalenie się w społeczeństwie przekonania o złej kondycji szkół publicznych będzie prowadziło do coraz większej popularności edukacji domowej oraz szkół prywatnych, które jednakże są dostępne jedynie dla części osób. Pogłębianie się nierówności edukacyjnych jest sprzeczne z założeniem zawartym w art. 70 ust. 4 Konstytucji RP, zgodnie z którym władze publiczne zapewniają obywatelom powszechny i równy dostęp do wykształcenia.
Rzecznik zwrócił się więc do Ministra z prośbą o udostępnienie wyników analiz dotyczących wskazanych kwestii oraz o poinformowanie o dalszych działaniach resortu edukacji.