Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego utrzymującą w mocy decyzję Burmistrza o ustaleniu środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięcia polegającego na budowie kurników wraz z infrastrukturą towarzyszącą z dnia 2022-12-21.

Adresat:
Wojewódzki Sąd Administracyjny
Sygnatura:
V.7203.21.2019
Data sprawy:
2022-12-21
Rodzaj sprawy:
skarga do Wojewódzkich Sądów Administracyjnych (WSA)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
pozytywnie ze względu na uwzględnienie wystąpienia RPO
Opis sprawy:

Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego utrzymującą w mocy decyzję Burmistrza o ustaleniu środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięcia polegającego na budowie kurników wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Rzecznik Praw Obywatelskich wniósł skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B. z 3 października 2022 r. utrzymującą w mocy decyzję Burmistrza K., z dnia 2 sierpnia 2021 r. o ustaleniu środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięcia polegającego na budowie dwóch kurników wraz z infrastrukturą towarzyszącą, na działce w obrębie K., gmina K.

Zaskarżonej decyzji RPO zarzucił naruszenie przepisów postępowania mające wpływ na wynik sprawy, a to: Art. 10 w zw. z art. 39 ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego3 (dalej "k.p.a.") poprzez niezawiadomienie stron - w tym Rzecznika Praw Obywatelskich występującego w sprawie na prawach strony - o postępowaniu uzupełniającym, o jakim mowa w art. 136 §1 k.p.a., jego zakończeniu i możliwości zapoznania się ze zgromadzonym materiałem dowodowym, ani też (pierwotnie) o wydaniu decyzji w sprawie; Art. 10 w zw. z art. 81 k.p.a. poprzez uniemożliwienie stronom (w tym Rzecznikowi Praw Obywatelskich) zapoznania się ze zgromadzonym w postępowaniu odwoławczym uzupełniającym materiałem dowodowym i wypowiedzenia się co do niego, w rezultacie czego nie można uznać istotnych okoliczności sprawy za udowodnione; Art. 7, art. 77 §1, art. 80 k.p.a. poprzez brak rzetelnej weryfikacji zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego i całościowej jego oceny, a w szczególności - oceny opinii biegłego z 20 października 2020 r. oraz jego wyjaśnień uzupełniających i przyjęcie tychże jako dowodów w sprawie, pomimo wyraźnego braku wartości dowodowej zarówno opinii jak i wyjaśnień - a co za tym idzie utrzymanie w mocy wadliwej decyzji organu I instancji; Art. 84 § 1 k.p.a. i art. 84 § 2 k.p.a. w zw. z art. 24 § 3 k.p.a. poprzez niepowołanie, w ramach postępowania uzupełniającego nowego biegłego w sprawie dla usunięcia braków postępowania wyjaśniającego w zakresie istotnych okoliczności sprawy, a oparcie się na opinii biegłego, powołanego przez organ I instancji pomimo istnienia i zgłoszenia wątpliwości co do jego bezstronności, stanowiących podstawę do wyłączenia go z postępowania; Art. 153 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej: "p.p.s.a.") poprzez częściowe nieuwzględnienie oceny prawnej i wskazań co do dalszego postępowania wyrażonych w orzeczeniu Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w B. z 28 stycznia 2022 r. w zakresie możliwości przeprowadzenia przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze postępowania uzupełniającego, o jakim mowa w art. 136 k.p.a.

Mając powyższe na uwadze, RPO wniósł o uchylenie zaskarżonej decyzji w całości na zasadzie art. 145 § 1 pkt 1 b i c p.p.s.a. z uwagi na naruszenie przepisów postępowania, mające wpływ na wynik sprawy.

 


Data odpowiedzi:
2023-07-27
Opis odpowiedzi:
Skarga uwzględniona (wyrok z 27 lipca 2023 r., sygn. akt II SA/Bk 51/23).
WSA w B. odrzucił skargę Fundacji. Zdaniem Sądu skargi Rzecznika Praw Obywatelskich i Prokuratora Regionalnego w B. podlegają uwzględnieniu, jednak z powodów innych niż w nich wskazane. W ocenie sądu w sprawie niniejszej, kwestionowanie bezstronności biegłego na obecnym etapie postępowania, przy ponad czteroletnim okresie trwania procedury oceny środowiskowej, kilkukrotnych wypowiedziach organów wyspecjalizowanych podejmowanych po zapoznaniu się z opinią biegłego i jej uzupełnieniami - pozostaje już też w kolizji z zasadą szybkości i ekonomii postępowania (art. 12 k.p.a.). Trzeba bowiem mieć na uwadze, że wyważeniu w postępowaniu środowiskowym podlegają różne zasady i wartości: oprócz zasady przezorności (której znaczenie w takim postępowaniu jest niepodważalne) także zasada szybkości postępowania oraz prawo inwestora do uzyskania prawomocnego rozstrzygnięcia o żądaniu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (ustalającej bądź odmownej).