Wystąpienie do Ministra Sprawiedliwości w sprawie przepisów wprowadzających ograniczenie czasowe w możliwości składania przez sędziego/asesora sądowego wniosku o przeniesienie z dnia 2023-01-04.
Wystąpienie do Ministra Sprawiedliwości w sprawie przepisów wprowadzających ograniczenie czasowe w możliwości składania przez sędziego/asesora sądowego wniosku o przeniesienie.
Do Rzecznika Praw Obywatelskich zwrócił się przedstawiciel Stowarzyszenia Aplikantów i Absolwentów Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury z prośbą o rozważenie zwrócenia się do właściwych organów celem podjęcia inicjatywy ustawodawczej w przedmiocie uchylenia, ewentualnie zmiany brzmienia, art. 75b § 4 zdanie 2 i 3 ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych, który wprowadza 3-letnie ograniczenie czasowe w możliwości składania przez sędziego/asesora sądowego, którego wcześniejszy wniosek o przeniesienie na inne miejsce służbowe nie został uwzględniony, kolejnego wniosku o przeniesienie.
Rzecznik zaznaczył, że przepis ten został negatywnie oceniony m.in. przez Krajową Radę Sądownictwa w zakresie § 4, tj. w zakresie, w jakim przepis ten przesądza, że nieuwzględnienie przez Ministra Sprawiedliwości, z przyczyn innych niż brak wystarczającej liczby wolnych stanowisk sędziowskich w odniesieniu do liczby wniosków, złożonego przez sędziego wniosku o przeniesienie na inne miejsce służbowe skutkuje możliwością ponownego złożenia takiego wniosku dopiero po upływie trzech lat pod rygorem pozostawienia pisma bez rozpoznania. W ocenie KRS taka konstrukcja narusza zasadę niezawisłości sędziowskiej, bowiem daje Ministrowi Sprawiedliwości, w ramach jego swobodnej i niepodlegającej uzasadnieniu decyzji, instrument umożliwiający wpływ na sędziów rozważających z jakichkolwiek przyczyn, w tym od nich niezależnych, zmianę miejsca zamieszkania uniemożliwiającą im właściwe wykonywanie obowiązków w dotychczasowym miejscu pracy. Zdaniem Rady odsunięcie możliwości ponownego skutecznego ubiegania się przez sędziego o przeniesienie na inne miejsce służbowe aż o trzy lata nie znajduje żadnego uzasadnienia. Choć z uzasadnienia projektu wynika, że ograniczenie w składaniu wniosku nie dotyczy sytuacji nadzwyczajnych, argumentacja ta nie znalazła odzwierciedlenia w tekście ustawy. Ponadto, przepisy nie określają kryteriów oceny wniosków o zmianę miejsca służbowego, poza wolnym stanowiskiem w sądzie docelowym. Decyzja w tym przedmiocie ma więc charakter arbitralny i należy do Ministra Sprawiedliwości
Rzecznik zwrócił się więc do Ministra z prośbą o udzielenie wyjaśnień w sprawie oraz wskazanie, jaka jest praktyka resortu sprawiedliwości w przedmiocie rozpoznawania wniosków o przeniesienie sędziego/asesora sądowego na inne miejsce służbowe.