Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Wystąpienie do Minister Finansów w sprawie jawnego rejestru umów z dnia 2023-02-15.

Adresat:
Minister Finansów
Sygnatura:
VII.520.14.2021
Data sprawy:
2023-02-15
Rodzaj sprawy:
wniosek o podjęcie inicjatywy prawodawczej (WGI)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Konstytucyjnego, Międzynarodowego i Europejskiego
Wynik sprawy:
częściowo pozytywnie ze względu na częściowe uwzgl. wystąpienia RPO
Opis sprawy:

Wystąpienie do Minister Finansów w sprawie jawnego rejestru umów.

Mając na uwadze regulacje przewidziane w art. 34a ust. 1 ustawy o finansach publicznych, dotychczas Rzecznik Praw Obywatelskich zwracał uwagę na to, aby ujawnianie informacji w publicznym rejestrze umów odbywało się przy uwzględnieniu standardów wyznaczonych w orzecznictwie przez Trybunał Konstytucyjny i sądy administracyjne w zakresie udostępniania informacji publicznej dotyczącej osób pełniących funkcje publiczne. Rzecznik podkreślał również konieczność uregulowania upoważnienia do wydania rozporządzenia określającego wzór rejestru umów.

W ocenie Rzecznika aktualne regulacje budzą uzasadnione wątpliwości co do naruszenia prawa do prywatności pracowników jednostek sektora finansów publicznych. Jak natomiast wskazano w odpowiedzi resortu finansów z dnia 9 sierpnia 2022 r. "przesunięcie na dzień 1 stycznia 2024 r. terminu wejścia w życie przepisów dotyczących rejestru umów (tj. o półtora roku) pozwoli (…) na doprecyzowanie kwestii związanych z zawartością rejestru oraz innymi wątpliwościami, które zostały zawarte w piśmie Pana Rzecznika".

Rzecznik zwrócił się więc do Minister z prośbą o informacje na temat aktualnych prac nad jawnym rejestrem umów. W szczególności poprosił o wyjaśnienie, jakie konkretne działania podjęto w odniesieniu do uregulowania wzoru rejestru umów, kwestii dotyczących zawartości rejestru oraz tworzonego systemu teleinformatycznego, a także realizacji szkoleń z zakresu funkcjonalności przedmiotowego systemu informatycznego.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2023-03-17
Opis odpowiedzi:
Minister Finansów w piśmie z 17 marca 2023 r. poinformowała, że pierwszą wersję systemu teleinformatycznego rejestru umów, o którym mowa w art. 34a ust. 2 ustawy o finansach publicznych, przygotowano przed 1 lipca 2022 r. Obecnie, trwają prace nad zmianą funkcjonalności tego systemu celem ich dostosowania do aktualnie obowiązujących przepisów prawa. W szczególności celem jest zapewnienie kierownikom jednostek sektora finansów publicznych możliwości wypełnienia obowiązku, jaki wynika z art. 34a ustawy o finansach publicznych, przy jednoczesnym zapewnieniu im możliwości ograniczania dostępu do informacji, które podlegają ograniczeniu jawności wynikającej z art. 5 ust. 1, 2 i 2a ustawy o dostępie do informacji publicznej. Zgodnie z art. 34a ust. 3 ustawy o finansach publicznych w rejestrze umów kierownicy jednostek sektora finansów publicznych zobowiązani będą zamieszczać informacje o umowach, które mogą podlegać udostępnieniu na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Zakres informacji, jakie kierownicy jednostek sektora finansów publicznych zobligowani są zamieszczać w rejestrze umów, wynika z przepisów ustawy o finansach publicznych. Ponadto, resort finansów planuje przeprowadzić cykl szkoleń z obsługi funkcjonalności przygotowanego systemu teleinformatycznego, a także udostępnić materiały szkoleniowe, które pomogą kierownikom jednostek sektora finansów publicznych na wypełnianie ich obowiązków w zakresie rejestru umów.