Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie uchwały Sejmiku Województwa dotyczącego zasad wykonywania inicjatywy uchwałodawczej mieszkańców z dnia 2023-02-23.

Adresat:
Naczelny Sąd Administracyjny
Sygnatura:
V.604.31.2022
Data sprawy:
2023-02-23
Rodzaj sprawy:
skarga kasacyjna do NSA (NSA)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

Skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie uchwały Sejmiku Województwa dotyczącego zasad wykonywania inicjatywy uchwałodawczej mieszkańców.

Rzecznik Praw Obywatelskich zaskarżył w części wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w K. z 17 stycznia 2023 r. W oparciu o art. 174 pkt 1 p.p.s.a., wyrokowi w zaskarżonej części zarzucił, że został wydany z naruszeniem prawa materialnego, tj.: art. 89a ust. 1 zd. pierwsze i art. 89a ust. 3 ustawy o samorządzie województwa ( "u.s.w.") poprzez ich błędną wykładnię, polegającą na stwierdzeniu, że ograniczają one prawo inicjatywy uchwałodawczej mieszkańców wyłącznie do takich projektów uchwał, które zgodnie z przepisami odrębnymi mogą zostać przyjęte przez sejmik województwa oraz art. 89a ust. 5 w zw. z art. 89a ust. 1 u.s.w., poprzez jego błędną wykładnię, polegającą na przyjęciu, że upoważnia on sejmik województwa do określenia w wydawanej na jego podstawie uchwale zakresu obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej mieszkańców.

Ponadto w oparciu o art. 174 pkt 2 p.p.s.a., Rzecznik zarzucił wyrokowi, że został wydany z naruszeniem prawa procesowego, tj. art. 147 § 1 p.p.s.a. w zw. z art. 82 ust. 1 zd. pierwsze u.s.w. w zw. z art. 89a ust. 3 u.s.w. poprzez jego niezastosowanie wynikające z przyjęcia, że nie stanowi istotnego naruszenia prawa regulacja aktu prawa miejscowego przewidująca, że "Sejmik rozpatruje" wyłącznie takie projekty uchwał, które "wpisują się" w zakres zadań samorządu województwa i pozostają "w zakresie kompetencji" Sejmiku, oraz inicjatywa ich wniesienia nie została zastrzeżona dla konkretnego organu, podczas gdy - lege non distinguente - z art. 89a ust. 3 u.s.w. wynika prawny obowiązek rozpatrzenia każdego projektu złożonego w ramach inicjatywy uchwałodawczej mieszkańców.

Rzecznik wniósł o uchylenie zaskarżonego wyroku w części poprzez stwierdzenie nieważności § 2 Zasad Obywatelskiej Inicjatywy Uchwałodawczej Mieszkańców Województwa M., stanowiących załącznik do uchwały nr VI/57/19 Sejmiku Województwa M. z dnia 25 lutego 2019 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu występowania przez mieszkańców Województwa M. z obywatelską inicjatywą uchwałodawczą.