Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postanowienie Rady Miasta w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania na drogach publicznych na terenie Gminy Miasta, ustalenia stawek opłat za postój w tej strefie oraz sposobu pobierania opłat z dnia 2023-04-04.
Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postanowienie Rady Miasta w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania na drogach publicznych na terenie Gminy Miasta, ustalenia stawek opłat za postój w tej strefie oraz sposobu pobierania opłat.
Rzecznik Praw Obywatelskich z uwagi na konieczność zapewnienia zgodności z zasadą demokratycznego państwa prawnego urzeczywistniającego zasady sprawiedliwości społecznej, wniósł skargę od uchwały miasta S. na podstawie art. 50 § 1 w zw. z art. 52 § 1 in fine w zw. z art. 3 § 2 pkt 1 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami. Rzecznik zaskarżył postanowienie w punkcie 2 podpunkcie 2 i 3 załącznika Nr 2 do uchwały Nr XLI/700/2023 Rady Miasta S. w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania na drogach publicznych na terenie Gminy Miasta S., ustalenia stawek opłat za postój w tej strefie oraz sposobu pobierania opłat.
Zaskarżonej decyzji RPO zarzucił: naruszenie podpunktów 2 i 3 załącznika Nr 2 do uchwały Rady Miasta S. oraz naruszenie art. 32 Konstytucji.
Zdaniem Rzecznika, nie ulega wątpliwości, że zaskarżone przepisy punktu 2 podpunkt 2 i 3 załącznika Nr 2 do uchwały Rady Miasta S. z dnia 9 lutego 2023 r. w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania na drogach publicznych na terenie Gminy Miasta S., w zakresie w jakim ograniczają prawo mieszkańców strefy płatnego parkowania do wnoszenia opłaty zryczałtowanej i opłaty abonamentowej za parkowanie, posługując się kryterium określonego tytułu prawnego do pojazdu samochodowego, są sprzeczne z konstytucyjną zasadą równości wobec prawa
Mając powyższe na uwadze Rzecznik wniósł o stwierdzenie ich nieważności w zakresie objętym zaskarżeniem.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. stwierdził nieważność punktu 2 podpunkt 2 i 3 załącznika Nr 2 do zaskarżonej uchwały w częściach obejmujących słowa „ uwidocznione w dowodzie rejestracyjnym, umowie kredytu lub leasingu”. W ocenie Sądu kryterium przewidziane w zaskarżonej uchwale - prawo do władania pojazdem samochodowym „uwidocznione w dowodzie rejestracyjnym, umowie kredytu lub leasingu”, będące wyznacznikiem decydującym o prawie do wnoszenia opłaty zryczałtowanej oraz abonamentowej typu „M” (uzyskania karty opłaty zryczałtowanej oraz karty opłaty abonamentowej typu „M”), nie pozostaje w związku z celem, jakiemu służy wprowadzenie tej opłaty dla mieszkańców strefy płatnego parkowania, którym jest zmniejszenie kosztów wynikających z konieczności wnoszenia opłat za parkowanie pojazdów w pobliżu miejsca zamieszkania. Niezależnie zatem od tego, czy podstawą prawną użytkowania pojazdu samochodowego jest prawo własności czy też inny tytuł prawny, to jednak wszyscy zmotoryzowani mieszkańcy strefy płatnego parkowania powinni na takich samych zasadach móc korzystać z przywileju wnoszenia opłaty zryczałtowanej oraz abonamentowej typu „M” za postój pojazdu w strefie płatnego parkowania w pobliżu miejsca swojego zamieszkania.