Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na rozporządzenie porządkowe Wojewody Podlaskiego w sprawie przepisów porządkowych obowiązujących w strefie nadgranicznej przyległej do zewnętrznej granicy państwowej na terenie województwa podlaskiego z dnia 2023-04-26.

Adresat:
Wojewódzki Sąd Administracyjny
Sygnatura:
V.543.1.2023
Data sprawy:
2023-04-26
Rodzaj sprawy:
skarga do Wojewódzkich Sądów Administracyjnych (WSA)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
pozytywnie ze względu na uwzględnienie wystąpienia RPO
Opis sprawy:

Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na rozporządzenie porządkowe Wojewody Podlaskiego w sprawie przepisów porządkowych obowiązujących w strefie nadgranicznej przyległej do zewnętrznej granicy państwowej na terenie województwa podlaskiego.

Rzecznik Praw Obywatelskich zaskarżył w całości rozporządzenie porządkowe Wojewody Podlaskiego nr 1/2023 z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie przepisów porządkowych obowiązujących w strefie nadgranicznej przyległej do zewnętrznej granicy państwowej na terenie województwa podlaskiego.

Zaskarżonemu rozporządzeniu RPO zarzucił, że zostało wydane z naruszeniem art. 60 ust. 1 i 2 ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (dalej jako "u.w.") w zw. z art. 94 Konstytucji poprzez wykroczenie poza zakres upoważnienia do wydania aktu prawa miejscowego.

Mając powyższe na względzie, Rzecznik wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonego rozporządzenia porządkowego w całości, na podstawie art. 147 § 1 p.p.s.a.

 


Data odpowiedzi:
2023-07-13
Opis odpowiedzi:
Skarga uwzględniona (wyrok z 13 lipca 2023 r., sygn. akt II SA/Bk 365/23).
Wojewódzki Sąd Administracyjny w B. po rozpoznaniu sprawy ze skargi Rzecznika na rozporządzenie porządkowe Wojewody P. z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie przepisów porządkowych obowiązujących w strefie nadgranicznej przyległej do zewnętrznej granicy państwowej na terenie województwa p. stwierdził nieważność zaskarżonego rozporządzenia porządkowego. Trafnie podniósł bowiem RPO, iż zaskarżone rozporządzenie porządkowe w § 1 zostało wydane z przekroczeniem delegacji ustawowej, zawartej w art. 60 ust. 1 u.w. Naruszenie przepisu upoważniającego, jak i konstytucyjnej zasady praworządności w zakresie legalności aktu prawa miejscowego, stanowi istotne naruszenie prawa, którego skutkiem jest stwierdzenie jego nieważności w całości lub w części. Powyższe skutkowało koniecznością stwierdzenia nieważności nie tylko § 1 rozporządzenia, ale również § 2 i 3 regulujących odpowiednio sankcję za naruszenie zakazu opisanego w § 1 jak i zasady wejścia w życie rozporządzenia. Biorąc pod uwagę powyższe, WSA działając na podstawie art. 147 § 1 p.p.s.a uwzględnił skargę RPO i stwierdził nieważność zaskarżonego rozporządzenia porządkowego w całości.