Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postanowienia regulaminu tężni solankowej stanowiącego załącznik do uchwały rady miasta w sprawie regulaminów określających zasady i tryb korzystania z miejskich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej z dnia 2023-05-10.

Adresat:
Wojewódzki Sąd Administracyjny
Sygnatura:
V.7204.62.2022
Data sprawy:
2023-05-10
Rodzaj sprawy:
skarga do Wojewódzkich Sądów Administracyjnych (WSA)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
pozytywnie ze względu na uwzględnienie wystąpienia RPO
Opis sprawy:

Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postanowienia regulaminu tężni solankowej stanowiącego załącznik do uchwały rady miasta w sprawie regulaminów określających zasady i tryb korzystania z miejskich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

Rzecznik Praw Obywatelskich wnoszę skargę na postanowienia punktu 8 podpunkt 3 Regulaminu tężni solankowej stanowiącego załącznik Nr 1 do uchwały Nr XV/292/2020 Rady Miasta G. z dnia 28 maja 2020 r. w sprawie regulaminów określających zasady i tryb korzystania z miejskich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej miasta G.

Przepisowi zamieszczonemu w punkcie 8 podpunkt 3 załącznika Nr 1 do wspomnianej uchwały Rady Miasta G. RPO zarzucił, że został wydany z przekroczeniem upoważnienia ustawowego określonego w art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym oraz w art. 4 ust. 2 pkt 6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, przez co jest także sprzeczny z art. 94 Konstytucji.

Ponadto, zaskarżony przepis - w zakresie, w jakim dotyczy on psów asystujących - narusza również art. 20a ust. 1 pkt 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. W związku z tym, Rzecznik wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonego przepisu Regulaminu tężni solankowej.

 


Data odpowiedzi:
2023-10-23
Opis odpowiedzi:
Skarga uwzględniona (wyrok z 23 października 2023 r., sygn. akt III SA/Gl 492/23).
W ocenie WSA należy zgodzić się z podnoszonym przez RPO zarzutem nieważności pkt. B ppkt. 3 Regulaminu tężni solankowej, zakazującego wprowadzania zwierząt na teren tężni. Słusznie wskazał RPO, że podstawa prawna do regulowania zasad i trybu korzystania z gminnych urządzeń użyteczności publicznej zawarta w art. 40 ust. 2 pkt 4 u.s.g. znajduje zastosowanie zawsze wtedy, gdy z innej ustawy nie wynika odrębna postawa prawna regulująca w sposób bardziej precyzyjny delegację ustawową umocowującą organy samorządu gminy do określenia trybu i zasad korzystania z konkretnych urządzeń użyteczności publicznej lub w dużo bardziej skonkretyzowanym zakresie. Zagadnienia utrzymania czystości i porządku w gminach zostały określone w art. 4 ust. 2 pkt 6 u.u.c.p.g., gdzie nałożono na radę gminy określenia w regulaminie obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku. Tym samym to ww. przepis zawiera ustawową delegację zobowiązującą organy stanowiące gmin do ustalenia w regulaminie obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe do ochrony przed zanieczyszczaniem przez te zwierzęta terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.