Wystąpienie do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie zasad naliczania wysokości świadczenia emerytalnego po przywróceniu funkcjonariusza do służby w Policji z dnia 2023-05-11.
Wystąpienie do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie zasad naliczania wysokości świadczenia emerytalnego po przywróceniu funkcjonariusza do służby w Policji.
Do Rzecznika Praw Obywatelskich wpłynął wniosek o pomoc w sprawie sposobu ponownego ustalenia wysokości świadczenia emerytalnego po przywróceniu funkcjonariusza do służby w Policji.
Rzecznik wskazał, iż z dniem 27 czerwca 2019 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw, która wprowadziła zmiany w ustawach regulujących status zawodowy funkcjonariuszy służb mundurowych w zakresie umożliwiającym rehabilitację prawną i powrót do służby uniewinnionych w postępowaniu karnym funkcjonariuszy, którzy zostali zwolnieni ze służby z powodu wymierzenia kary dyscyplinarnej wydalenia ze służby - za czyn wypełniający jednocześnie znamiona przestępstwa i przewinienia dyscyplinarnego. Efektem przedmiotowej regulacji miało być umożliwienie ochrony reputacji i dobrego imienia niesłusznie ukaranym funkcjonariuszom poprzez wzruszenie wadliwych orzeczeń dyscyplinarnych, będących podstawą zwolnienia.
Tymczasem niespodziewanym skutkiem tej nowelizacji okazało się obniżenie świadczenia emerytalnego policjantom, którzy przez okres procesowej walki o swoje dobre imię (uniewinnienie) pobierali niepełne świadczenie, równolegle pracując i odprowadzając składki na ubezpieczenie społeczne. Przywrócenie do służby następuje z chwilą zmaterializowania się którejkolwiek z przesłanek określonych w art. 42 ust. 1 lub ust. 7 pkt 1-2 ustawy o Policji. Natomiast reaktywowanie stosunku służbowego wymaga niejako następczego potwierdzenia przez przywróconego policjanta gotowości pełnienia służby. Dalsze istnienie takiego stosunku wymaga wobec tego podjęcia przez przywróconego policjanta określonego działania i to w ściśle wyznaczonym przez ustawodawcę terminie. Funkcjonariusz musi spełnić warunek określony w art. 42 ust. 2 ustawy o Policji, tj. w ciągu 7 dni od przywrócenia do służby zgłosić gotowość niezwłocznego jej podjęcia. W przeciwnym razie stosunek służbowy ulega rozwiązaniu na podstawie art. 41 ust. 3 ustawy o Policji. Dopiero spełnienie warunku, o którym mowa w art. 42 ust. 2 ustawy o Policji, umożliwia weryfikację przywróconego do służby policjanta, w celu ustalenia, czy spełnia wymogi niezbędne do pełnienia służby, a tym samym czy może być dopuszczony do jej pełnienia.
Podkreślenia wymaga, że prawo do uposażenia powstaje z dniem podjęcia służby, chyba że po zgłoszeniu do służby zaistniały okoliczności usprawiedliwiające niepodjęcie tej służby. Wnioskodawca, w badanej w Biurze RPO sprawie indywidualnej, nigdy jednak nie podjął służby (został z niej ponownie zwolniony na podstawie art. 41 ust. 3 ustawy o Policji), w związku z powyższym nie otrzymał on uposażenia - należnego na równorzędnym stanowisku służbowym (art. 42 ust. 1 i 4 ustawy o Policji), uwzględniającego - co do zasady - wszystkie podwyżki i waloryzacje, które miały miejsce na przestrzeni lat 2001-2023. Zgodnie z art. 42 ust. 5 ustawy o Policji otrzymał on jedynie świadczenie pieniężne równe uposażeniu na stanowisku zajmowanym przed zwolnieniem (w wysokości z 2001 r.) za okres 6 miesięcy.
W ocenie Rzecznika zasady współżycia i sprawiedliwości społecznej przemawiają za aktualizowaniem wysokości podstawy wymiaru świadczenia na dzień przywrócenia do służby, uwzględniając przy tym - mające miejsce pomiędzy pierwotnym a wtórnym zwolnieniem ze służby - podwyższenia wskaźnikami wszystkich kolejnych waloryzacji przypadających w okresie pobierania świadczenia.
W świetle powyższego, Rzecznik zwrócił się do Ministra z prośbą o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w celu rozwiązania przedstawionego problemu.