Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postanowienie regulaminu Gminnego Centrum Rekreacji, stanowiącego załącznik do uchwały Rady Gminy w sprawie określenia zasad korzystania z Gminnego Centrum Rekreacji z dnia 2023-08-28.

Adresat:
Wojewódzki Sąd Administracyjny
Sygnatura:
V.7204.9.2023
Data sprawy:
2023-08-28
Rodzaj sprawy:
skarga do Wojewódzkich Sądów Administracyjnych (WSA)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
pozytywnie ze względu na uwzględnienie wystąpienia RPO
Opis sprawy:

Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postanowienie regulaminu Gminnego Centrum Rekreacji, stanowiącego załącznik do uchwały Rady Gminy w sprawie określenia zasad korzystania z Gminnego Centrum Rekreacji.

Rzecznik Praw Obywatelskich wniósł skargę na postanowienie punktu 3 podpunkt 2 regulaminu Gminnego Centrum Rekreacji, stanowiącego załącznik Nr 1 do uchwały Rady Gminy M. z dnia 7 września 2015 r. w sprawie określenia zasad korzystania z Gminnego Centrum Rekreacji. Przepisowi zamieszczonemu w punkcie 3 podpunkt 2 załącznika Nr 1 do wspomnianej uchwały Rady Gminy M. RPO zarzucił, że został wydany z przekroczeniem upoważnienia ustawowego określonego w art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym oraz w art. 4 ust. 2 pkt 6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, przez co jest także sprzeczny z art. 94 Konstytucji.

Ponadto zaskarżony przepis - w zakresie, w jakim dotyczy psów asystujących - narusza również art. 20a ust. 1 pkt 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

W związku z powyższym Rzecznik wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonego przepisu regulaminu Gminnego Centrum Rekreacji.

 


Data odpowiedzi:
2024-04-15
Opis odpowiedzi:
Skarga uwzględniona (wyrok z 15 kwietnia 2024 r., sygn. akt II SA/Gl 1636/23).
Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. stwierdził nieważność pkt 3 ppkt 2 załącznika zaskarżonej uchwały. W ocenie Sądu należy zgodzić się z podnoszonym przez RPO zarzutem nieważności pkt 3 ppkt 2 Regulaminu, zakazującego wprowadzania zwierząt na teren parku. Słusznie wskazał RPP, ze podstawa prawna do regulowania zasad i trybu korzystania z gminnych urządzeń użyteczności publicznej zawarta w art. 40 ust. 2 pkt 4 u.s.g. znajduje zastosowanie zawsze wtedy, gdy z innej ustawy nie wynika odrębna postawa prawna regulująca w sposób bardziej precyzyjny delegację ustawową umocowującą organy samorządu gminy do określenia trybu i zasad korzystania z konkretnych urządzeń użyteczności publicznej lub w dużo bardziej skonkretyzowanym zakresie. Zagadnienia utrzymania czystości i porządku w gminach zostały określone w art. 4 ust. 2 pkt 6 u.c.p.g. Tym samym to ww. przepis zawiera ustawową delegację zobowiązującą organy stanowiące gmin do ustalenia w regulaminie obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe do ochrony przed zanieczyszczaniem przez te zwierzęta terenów przeznaczonych do wspólnego użytku. W konsekwencji nie jest dopuszczalnym regulowanie tej samej materii i w takim samym zakresie w uchwale podjętej na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 4 u.s.g.