Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Zgłoszenie udziału w postępowaniu przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym ze skargi na uchwałę rady miasta w sprawie przyjęcia Programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem miasta z dnia 2023-09-06.

Adresat:
Wojewódzki Sąd Administracyjny
Sygnatura:
BPK.7210.1.2023
Data sprawy:
2023-09-06
Rodzaj sprawy:
przystąpienie do postępowania sądowego (PS)
Nazwa zepołu:
Biuro Pełnomocnika Terenowego w Katowicach
Wynik sprawy:
pozytywnie ze względu na uwzględnienie wystąpienia RPO
Opis sprawy:

Zgłoszenie udziału w postępowaniu przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym ze skargi na uchwałę rady miasta w sprawie przyjęcia Programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem miasta.

Rzecznik Praw Obywatelskich zgłosił udział w postępowaniu ze skargi E. Z., H. S. i B. S. na uchwałę Rady Miasta K. z dnia 25 listopada 2021 r. w sprawie przyjęcia Programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem miasta K. na lata 2021-2025.

RPO wniósł o: - stwierdzenie nieważności § 19 ust. 4-6 uchwały, oraz - stwierdzenie nieważności § 1 ust. 2 pkt 2 oraz § 9 ust. 2-4 załącznika nr 7 do uchwały. Postanowieniom powyższym zarzucił naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (dalej: uopl), oraz art. 7, art. 32 i art. 94 Konstytucji.

Rzecznik przypomniał, iż akt prawa miejscowego musi pozostawać zgodny z postanowieniami aktów, które w hierarchii źródeł prawa stoją na wyższej pozycji - przede wszystkim w stosunku do aktów rangi ustawowej. Rada, wykonując upoważnienie ustawowe do wydania aktu prawa miejscowego ma obowiązek dokonywania tego biorąc pod uwagę materię ustawową. Oznacza to, że rada gminy nie może samodzielnie wykraczać poza ramy określonego w ustawie upoważnienia. Wykroczenie poza ramy upoważnienia ustawowego stanowi bowiem przekroczenie kompetencji organu uchwałodawczego.

Ponadto, zgodnie z wyrażoną w art. 7 Konstytucji zasadą legalizmu, organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Oznacza to, że każde działanie organu władzy, w tym także rady gminy, musi mieć oparcie w obowiązującym prawie. Uchwała, podjęta na podstawie upoważnienia ustawowego, jest aktem prawnym powszechnie obowiązującym na obszarze gminy. Powinna zatem odpowiadać wymogom, jakie stawiane są przepisom powszechnie obowiązującym i nie może pozostawać w sprzeczności z aktem wyższego rzędu, jakim jest ustawa. Przestrzeganie tej zasady należy również do obowiązków organów uchwałodawczych gminy.

 


Data odpowiedzi:
2024-03-04
Opis odpowiedzi:
Stanowisko uwzględnione (wyrok z 4 marca 2024 r., sygn. akt III SA/Gl 473/23).
Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. stwierdził nieważność § 19 ust. 4 - 7 oraz ust. 8 zd. 2 załącznika do zaskarżonej uchwały; stwierdził nieważność § 1 ust. 2 pkt 2, § 9 ust. 2, ust. 3 oraz ust. 4 w zakresie ,,-3'” załącznika nr 7 do zaskarżonej uchwały; umorzył postępowanie w zakresie § 1 ust. 2 pkt 1 i § 9 ust. 1 załącznika nr 7.