Zgłoszenie udziału w postępowaniu przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym dotyczącym wykreślenia z rejestru zakładu leczniczego dla zwierząt z powodu braku statusu przedsiębiorcy z dnia 2023-10-10.
Zgłoszenie udziału w postępowaniu przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym dotyczącym wykreślenia z rejestru zakładu leczniczego dla zwierząt z powodu braku statusu przedsiębiorcy.
Rzecznik Praw Obywatelskich zgłosił udział w postępowaniu ze skargi Fundacji Ochrony Zwierząt w K. na uchwałę Prezydium Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej z 30 maja 2023 r. w przedmiocie skreślenia z ewidencji zakładów leczniczych dla zwierząt.
RPO wniósł o uchylenie w całości zarówno ww. uchwały, jak i poprzedzającej ją uchwały Rady Izby Lekarsko-Weterynaryjnej w Sz. z 27 stycznia 2023 r. jako wydanych z uchybieniem art. 16 ust. 1 i art. 17 ust. 1 i 4 ustawy o zakładach leczniczych dla zwierząt, w zw. z art. 12 i art. 31 ust. 3 Konstytucji poprzez ich błędną wykładnię polegającą na przyjęciu, że wymogiem bezwzględnie niezbędnym do uzyskania wpisu w rejestrze zakładów leczniczych dla zwierząt jest prowadzenie działalności gospodarczej przez podmiot ubiegający się o wpis.
Ewentualnie Rzecznik wniósł o skierowanie przez Sąd, w oparciu o art. 193 Konstytucji, pytania prawnego do Trybunału Konstytucyjnego, dotyczącego zgodności art. 16 ust. 1 i art. 17 ust. 1 i 4 ustawy o zakładach leczniczych dla zwierząt, rozumianych w ten sposób, że wymogiem niezbędnym do uzyskania przez fundację, której celem statutowym jest ochrona zdrowia zwierząt wpisu w ewidencji zakładów leczniczych dla zwierząt jest prowadzenie działalności gospodarczej przez podmiot ubiegający się o wpis, z art. 12 i art. 31 ust. 3 Konstytucji.
W ocenie RPO, przepisy ustawy o ochronie zwierząt odczytywane wyłącznie literalnie, tak jak to uczyniły w niniejszej sprawie organy obu instancji, nie mogą zostać uznane za spełniające wymóg proporcjonalności wynikający z art. 31 ust. 3 Konstytucji. Brak jest bowiem racjonalnego uzasadnienia dla ograniczenia możliwości prowadzenia zakładu leczniczego dla zwierząt przez podmioty korzystające z wolności zrzeszania się dla realizacji takich celów jak ochrona zwierząt w sytuacji, gdy z jednej strony tego rodzaju działalność została uznana przez samego ustawodawcę za działalność pożytku publicznego; z drugiej, ustawodawca odrębnie określa wymogi dla bezpiecznego wykonywania działalności w zakresie prowadzenia zakładu leczniczego dla zwierząt, które to wymogi wiążą każdy podmiot zamierzający tego działalność prowadzić; a z trzeciej, ustawodawca dopuszcza prowadzenie zakładu leczniczego dla zwierząt przez podmiot nawet nieprowadzący działalności gospodarczej w zakresie weterynarii. Prokonstytucyjna i systemowa wykładnia omawianych regulacji prowadzić powinna do wniosku, że podmiot taki jak skarżący (fundacja, której celem statutowym jest ochrona zdrowia zwierząt), ma możliwość prowadzenia zakładu leczniczego dla zwierząt.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. po rozpoznaniu w dniu 12 grudnia 2023 r. na rozprawie sprawy ze skargi na uchwałę Krajowej Rady Lekarsko -Weterynaryjnej w przedmiocie skreślenia zakładu z ewidencji zakładów leczniczych dla zwierząt oddalił skargę. WSA w uzasadnieniu podkreślił, że w kontrolowanej sprawie bezspornym jest, że skarżąca w chwili wnioskowania o wpis do ewidencji nie spełniała warunku określonego w art. 16 ust.1 ustawy o zakładach leczniczych dla zwierząt tj. nie wykonywała działalności gospodarczej w żadnym zakresie i nie figurowała w rejestrze przedsiębiorców. Taka konstrukcja ustawy jak treść art. 19 ust 3 ustawy pociąga za sobą rygorystyczne konsekwencje, w świetle których w sytuacji, gdy okręgowa rada lekarsko-weterynaryjna dokonała wpisu z naruszeniem prawa, zakład leczniczy dla zwierząt podlega skreśleniu z ewidencji. Biorąc pod uwagę powyższe, WSA na podstawie art. 151 p.p.s.a oddalił skargę.