Zgłoszenie udziału w postępowaniu przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w sprawie odmowy przyznania dodatku mieszkaniowego dla obywatelki Ukrainy (po decyzji SKO) z dnia 2023-10-23.
Zgłoszenie udziału w postępowaniu przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w sprawie odmowy przyznania dodatku mieszkaniowego dla obywatelki Ukrainy (po decyzji SKO).
Rzecznik Praw Obywatelskich zgłosił udział w postępowaniu toczącym się przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w G. (dalej "WSA") w sprawie ze skargi O. H. (dalej "skarżąca") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. (dalej: SKO) z dnia 27 lutego 2023r. utrzymującą w mocy decyzję wydaną z up. Prezydenta Miasta D. G. przez Zastępcę Kierownika Działu Realizacji Świadczeń w MOPS w D. G. z dnia 29 grudnia 2022 r. odmowie przyznania dodatku mieszkaniowego.
Zaskarżonej decyzji Rzecznik zarzucił rażące naruszenie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o dodatkach mieszkaniowych oraz wniósł o stwierdzenie jej nieważności, jak również stwierdzenie nieważności poprzedzającej ją decyzji organu pierwszej instancji (art. 145 § 1 pkt 2 p.p.s.a. w zw. z art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a., art. 135 p.p.s.a.).
RPO zauważył, że skoro u podstaw rozstrzygnięć wydanych w tej sprawie przez organy administracji publicznej legła przesłanka, której nie zawiera ustawa o dodatkach mieszkaniowych (w tym przypadku przesłanka posiadania obywatelstwa polskiego przez najemcę lokalu mieszkalnego), to zarówno zaskarżona decyzja SKO jak też poprzedzająca tę decyzję, decyzja Prezydenta Miasta D. G. zostały wydane z rażącym naruszeniem art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o dodatkach mieszkaniowych. Uzasadnia to wniosek o stwierdzenie nieważności decyzji wydanej w postępowania odwoławczym jak też decyzji organu pierwszej instancji jako wydanych z rażącym naruszeniem prawa materialnego (art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a.).
Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta z dnia 29 grudnia 2022 r. W ocenie Sądu, dodatek mieszkaniowy można co do zasady przyznać obywatelce Ukrainy, która spełnia warunki szczegółowe określone w przepisach u.d.m., uprawniające do tego świadczenia. Prawo do dodatku mieszkaniowego nie zależy od braku lub posiadania określonego obywatelstwa ani daty przybycia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa. Z powyższych względów Sąd uznał, że zarzuty skargi są uzasadnione, bowiem znajdują oparcie w przepisach prawa, które organy pominęły i nie rozpoznały istoty sprawy. Ustalenia faktyczne ograniczyły do stwierdzenia, że wnioskodawczynią jest obywatelką Ukrainy, co wyklucza w okolicznościach sprawy przyznanie dodatku mieszkaniowego. Dokonały przy tym błędnej wykładni prawa materialnego przez przyjęcie, że ustawa o dodatkach mieszkaniowych nie ma zastosowania w sprawie. Ponownie rozpatrując sprawę, organy będą miały na uwadze powyższe wskazania Sądu, zgodnie z którymi z poszanowaniem zasad postępowania określonymi w art. 7, art. 8, art. 10, art. 11 i art. 77 k.p.a. przeprowadzą postępowanie wyjaśniające celem ustalenia stanu faktycznego, a następnie dokonają prawidłowej subsumcji przepisów ustawy o dodatkach mieszkaniowych.