Wystąpienie do Ministra Finansów w sprawie braku precyzyjnej definicji "budowli" dla celów opodatkowania podatkiem od nieruchomości z dnia 2024-02-05.
Wystąpienie do Ministra Finansów w sprawie braku precyzyjnej definicji "budowli" dla celów opodatkowania podatkiem od nieruchomości.
Istotnym mankamentem legislacyjnym związanym z definicją "budowli" zawartą w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych (dalej jako: "Upol") jest konstrukcja, która odsyła do przepisów prawa budowlanego, a więc zasadniczo opiera się na regulacji Prawa budowlanego. Poruszona kwestia jest przykładem sprawy, w której negatywne skutki wadliwej legislacji pojawiają się zarówno po stronie podatników, jak i organów podatkowych (np. gmin górniczych). Mimo kolejnych wyroków Trybunału Konstytucyjnego, szeregu wystąpień generalnych kierowanych przez kolejnych Rzeczników Praw Obywatelskich, w których zawarte były apele o przeprowadzenie pilnych zmian legislacyjnych, nie podjęto skutecznych działań naprawczych.
Resort finansów w korespondencji z Biurem RPO wskazywał, że zagadnienie opodatkowania "budowli" jest bardzo skomplikowane, a zmiana definicji wymaga pogodzenia istotnych, rozbieżnych interesów podatników, w tym małych i średnich przedsiębiorstw oraz jednostek samorządu terytorialnego będących beneficjentami podatku od nieruchomości. W 2023 r. zapadł kolejny wyrok Trybunału Konstytucyjnego, w którym stwierdzono, że art. 1a ust. 1 pkt 2 Upol jest niezgodny z art. 84 i art. 217 Konstytucji. Jednocześnie Trybunał orzekł, że ww. przepis utraci moc obowiązującą po upływie 18 miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw, tj. w dniu 11 stycznia 2025 r. W uzasadnieniu wprost wskazano, że odroczenie mocy obowiązującej zaskarżonej regulacji pozwoli ustawodawcy na przygotowanie i wprowadzenie nowej definicji legalnej "budowli" na potrzeby określenia przedmiotu podatku od nieruchomości, bez odwołań do ustaw spoza prawa podatkowego. Ponadto, w ocenie Trybunału Konstytucyjnego, prawodawca wprowadzając nową definicję "budowli" w Upol, która nie będzie odwoływała się do ustaw niepodatkowych, powinien również zmienić obowiązującą definicję legalną "budynku", odsyłającą do przepisów Prawa budowlanego.
Także w orzeczeniu z 2023 r. dotyczącym niekonstytucyjności opodatkowania garaży znajdujących się w budynkach wielomieszkaniowych, w uzasadnieniu do wydanego rozstrzygnięcia Trybunał potwierdził, że system definicji zawartych w Upol jest w dotychczasowym orzecznictwie i literaturze przedmiotu krytykowany, a problemy definicyjne nie zostały w ciągu ostatnich lat przez ustawodawcę rozwiązane. Jednocześnie podkreślono, że ustawodawca dysponuje szeroką swobodą w określaniu katalogu podatników, przedmiotu opodatkowania i stawek podatkowych, które muszą odpowiadać standardom konstytucyjnym.
Rzecznik podkreślił, że brak właściwej definicji pojęcia "budowla" w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych jest rażącym przykładem nienależytej legislacji podatkowej. Jest to problem, który był przedmiotem wielu wyroków TK i orzeczeń sądów administracyjnych - i w dalszym ciągu pozostaje nierozwiązany. Wadliwość i niejednoznaczność definicji tego pojęcia prowadzi do nierównego traktowania i braku przewidywalności w obszarze obowiązków podatkowych. Dlatego konieczne jest pilne podęcie prac legislacyjnych nad zmianą w tym zakresie.
Mając na uwadze powyższe, Rzecznik zwrócił się do Ministra z prośbą o przekazanie informacji na temat obecnego stanu prac legislacyjnych oraz harmonogramu prac nad dostosowaniem Upol do wytycznych wynikających z przywołanych orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego oraz o przedstawienie aktualnej koncepcji resortu finansów co do zasadności przeprowadzenia systemowych zmian w opodatkowaniu nieruchomości.