Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na czynność Przewodniczącego Rady Miasta w przedmiocie zwrotu obywatelskiego projektu uchwały w sprawie strefy płatnego parkowania z dnia 2024-04-03.

Adresat:
Wojewódzki Sąd Administracyjny
Sygnatura:
V.604.2.2024
Data sprawy:
2024-04-03
Rodzaj sprawy:
skarga do Wojewódzkich Sądów Administracyjnych (WSA)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
pozytywnie ze względu na uwzględnienie wystąpienia RPO
Opis sprawy:

Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na czynność Przewodniczącego Rady Miasta w przedmiocie zwrotu obywatelskiego projektu uchwały w sprawie strefy płatnego parkowania.

Rzecznik Praw Obywatelskich zaskarżył w całości czynność Przewodniczącego Rady Miasta P. T. z 22 grudnia 2023 r. w przedmiocie zwrotu zgłoszenia inicjatywy uchwałodawczej z 14 listopada 2023 r. w przedmiocie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania na terenie miasta P. T., określenia wysokości stawek i sposobu ich pobierania.

Zaskarżonej czynności RPO zarzucił, że została podjęta z naruszeniem przepisów prawa, tj.: z naruszeniem § 2 ust. 3 pkt 2 uchwały nr LX/759/18 Rady Miasta P. T. z dnia 26 września 2018 r. w sprawie wykonywania inicjatywy uchwałodawczej przez mieszkańców Miasta P. T. w zw. z § 34 ust. 1 i 4 Regulaminu Rady Miasta, stanowiącego załącznik nr 1 do Statutu Miasta P. T., stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały nr XXV/458/12 Rady Miasta P. T. z dnia 26 września 2012 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta P. T. i w zw. z art. 41a ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym, poprzez jego błędną wykładnię polegającą na przyjęciu, że wymogiem formalnym projektu uchwały przedkładanego w ramach obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej, którego niespełnienie obliguje Przewodniczącego do zwrotu zgłoszenia, jest "parafowanie projektu uchwały przez radcę prawnego Urzędu Miasta lub jednostki organizacyjnej miasta"; a w konsekwencji także z naruszeniem § 2 ust. 5 uchwały LX/759/18 poprzez bezpodstawny zwrot zgłoszenia inicjatywy uchwałodawczej, spełniającej formalne wymogi określone w tej uchwale.

Mając powyższe na względzie, Rzecznik wniósł- na zasadzie art. 146 § 1 p.p.s.a. - o stwierdzenie bezskuteczności zaskarżonej czynności.

 


Data odpowiedzi:
2024-10-30
Opis odpowiedzi:
Skarga uwzględniona (wyrok z 30 października 2024 r., sygn. akt III SA/Łd 283/24).
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Ł. stwierdził bezskuteczność zaskarżonej czynności. Zdaniem WSA, skarga jest zasadna. Sąd wskazał, iż z perspektywy realizacji obowiązku wynikającego z art. 41a pkt 3 u.s.g., każdy projekt obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej winien zostać skierowany na obrady rady - co należy rozumieć przez efektywne skierowanie, tzn. takie, dzięki któremu projekt ma faktycznie pod obrady trafić. Zagwarantowane w art. 41 a u.s.g. prawo do obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej musi mieć zatem charakter realny i nie można go uznać za skonsumowane na etapie zgłoszenia projektu uchwały, przyjęcia go, czy też ujęcia w porządku obrad. Ostateczna realizacja tego prawa następuje właśnie poprzez obradowanie nad projektem zgłoszonym w ramach obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej. Z powyższych względów sąd uznał, iż zaskarżona czynność Przewodniczącego Rady Miasta P. T. z 22 grudnia 2023 r. dotycząca obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej nie znajduje oparcia w obowiązujących przepisach prawa.