Wystąpienie do Ministra Cyfryzacji dotyczące rozporządzenia w sprawie określenia grup nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych uprawnionych do otrzymania wsparcia sfinansowanego ze środków publicznych z dnia 2024-04-20.
Wystąpienie do Ministra Cyfryzacji dotyczące rozporządzenia w sprawie określenia grup nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych uprawnionych do otrzymania wsparcia sfinansowanego ze środków publicznych.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli (dalej jako: "ustawa o wsparciu"), w celu wspierania rozwoju kompetencji cyfrowych nauczycielom, wychowawcom i innym pracownikom pedagogicznym pozostającym w stosunku pracy na dzień 30 września 2023 r. w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz w publicznych szkołach artystycznych, a także w niepublicznych szkołach artystycznych posiadających uprawnienia publicznej szkoły artystycznej przysługuje wsparcie sfinansowane ze środków publicznych. Wsparcie polega na przekazaniu nauczycielom jednorazowych świadczeń w formie bonów na zakup laptopów lub laptopów przeglądarkowych. Prawo do dokonywania płatności za pomocą bonu wygasa z końcem dnia 31 grudnia 2025 r.
Przewidziany art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o wsparciu krąg nauczycieli uprawnionych do otrzymania wsparcia został jednak istotnie ograniczony przepisami rozporządzenia Ministra Cyfryzacji w sprawie określenia grup nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych uprawnionych do otrzymania wsparcia sfinansowanego ze środków publicznych, zwanego dalej rozporządzeniem. Rozporządzenie to określa grupy nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych pozostających w stosunku pracy na dzień 30 września 2023 r. w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych oraz publicznych szkołach artystycznych, a także niepublicznych szkołach artystycznych posiadających uprawnienia publicznej szkoły artystycznej, realizujących kształcenie w klasach odpowiadających klasom IV-VIII szkół podstawowych, uprawnionych do otrzymania wsparcia sfinansowanego ze środków publicznych.
Na podstawie tego rozporządzenia, wsparciem zostali więc objęci nauczyciele i wychowawcy w klasach IV-VIII szkół podstawowych. Rozporządzenie wyłączyło zaś z kręgu nauczycieli uprawnionych do uzyskania wsparcia nauczycieli w klasach I-III szkół podstawowych oraz nauczycieli szkół ponadpodstawowych, chociaż art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o wsparciu przewiduje objęcie tym wsparciem także tych nauczycieli. W związku z powyższym pojawia się uzasadniona wątpliwość, czy rozporządzenie jako akt wykonawczy do ustawy we właściwy sposób ją wykonuje, skoro wyłącza z kręgu osób uprawnionych do otrzymania wsparcia kategorie nauczycieli posiadających takie uprawnienie z mocy ustawy. Należy podkreślić, że rozporządzenie jako akt wykonawczy do ustawy nie może w sposób samoistny modyfikować treści norm zawartych w ustawie. Zmiana taka albo modyfikacja jest możliwa jedynie wówczas, gdy zostało to wyraźnie wyrażone w przepisie upoważniającym.
W ocenie Rzecznika Praw Obywatelskich treść rozporządzenia w zakresie, w jakim wyłączyła z otrzymania wsparcia nauczycieli i wychowawców szkół podstawowych w klasach I-III oraz nauczycieli i wychowawców w szkołach ponadpodstawowych jest niezgodna z art. 2 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy o wsparciu oraz z art. 92 ust. 1 Konstytucji. W tym bowiem zakresie rozporządzenie nie wykonuje ustawy o wsparciu, lecz modyfikuje zakres podmiotowy przyznanego przez ustawodawcę wsparcia.
Rzecznik przekazał uwagi Ministrowi z prośbą o ich rozważenie, a także jeśli zostaną one podzielone, z prośbą o podjęcie stosownych działań legislacyjnych w celu zmiany opisanego stanu rzeczy.