Wystąpienie do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie potrzeby nowelizacji przepisów o interwencyjnych odbieraniu dręczonych zwierząt z dnia 2024-06-03.
Wystąpienie do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie potrzeby nowelizacji przepisów o interwencyjnych odbieraniu dręczonych zwierząt.
W zainteresowaniu Rzecznika Praw Obywatelskich pozostają nierozwiązane od wielu lat problemy dotyczące stosowania art. 7 ustawy o ochronie zwierząt. Przywołany przepis ustawy przewiduje procedurę czasowego odebrania właścicielowi (opiekunowi) zwierzęcia, które jest traktowane w sposób znamionujący znęcanie się. Stanowi, że zwierzę takie może co do zasady zostać fizycznie odebrane po wydaniu decyzji administracyjnej przez organ wykonawczy gminy, a w sytuacjach niecierpiących zwłoki, gdy dalsze pozostawanie zwierzęcia u jego właściciela zagraża jego życiu lub zdrowiu, bez uprzedniej zgody kompetentnego organu. W drugim z wymienionych trybów ustawa upoważnia do dokonania fizycznego odbioru zwierzęcia funkcjonariuszy Policji, straży gminnych i przedstawicieli organizacji społecznej, której statutowym celem działania jest ochrona zwierząt. W takiej sytuacji, podmiot, który dokonał "interwencyjnego" odbioru zwierzęcia zawiadamia niezwłocznie organ wykonawczy gminy, który z kolei następczo orzeka o zasadności odebrania zwierzęcia. Praktyka stosowania tych regulacji wskazuje na potrzebę istotnych zmian i uzupełnień w obecnie obowiązującym ich kształcie.
Postulaty z tym związane były już szczegółowo przedstawiane przez RPO Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi, jednak nie doczekały się dotychczas realizacji. W 2023 r. toczyły się prace nad ustawą, mającą przynajmniej częściowo wyeliminować istniejące problemy, jednakże prace te zostały przerwane. Wobec powyższego, zgłaszane przez Rzecznika zastrzeżenia odnośnie do aktualnego kształtu art. 7 ustawy pozostają w pełni aktualne. Dotyczą one: nieprecyzyjnie określonego terminu na złożenie przez podmiot, który dokonał interwencyjnego odbioru zwierzęcia zawiadomienia do organu wykonawczego gminy i braku jakiejkolwiek sankcji za jego niedotrzymanie; niewyposażenia organu wykonawczego gminy w realne kompetencje do kontroli miejsca przebywania odebranego zwierzęcia w przypadku, w którym zostało ono oddane pod opiekę organizacji społecznej, która dokonała fizycznego odbioru; braku wyraźnej podstawy prawnej do orzeczenia przez organ wykonawczy gminy o zwrocie odebranego (w szczególności w trybie "interwencyjnym") zwierzęcia w przypadku niestwierdzenia lub wygaśnięcia podstaw do jego odebrania właścicielowi; nieprecyzyjnej regulacji dotyczącej kosztów odebrania, utrzymania i leczenia odebranych zwierząt.
Mając to na względzie, Rzecznik zwrócił się do Ministra z prośbą o zainicjowanie rządowego procesu legislacyjnego, którego efektem mógłby być projekt ustawy, rozwiązujący zasygnalizowane problemy.