Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na zarządzenie Dyrektora Ośrodka Sportu i Rekreacji w sprawie poszczególnych regulaminów tego Ośrodka z dnia 2024-06-17.
Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na zarządzenie Dyrektora Ośrodka Sportu i Rekreacji w sprawie poszczególnych regulaminów tego Ośrodka.
Rzecznik Praw Obywatelskich wniósł skargę na zarządzenie Nr 55/19 Dyrektora Ośrodka Sportu i Rekreacji z dnia 25 września 2019 r. w sprawie regulaminu Ośrodka Sportów Wodnych "D.", regulaminu kąpieliska Ośrodka Sportów Wodnych "D.", regulaminu korzystania z miejsca postoju kamperów Ośrodka Sportów Wodnych "D.", regulaminu wędkowania na terenie Ośrodka Sportów Wodnych "D.", regulaminu korzystania z wodnego placu zabaw Ośrodka Sportów Wodnych "D.", regulaminu wypożyczalni sprzętu narciarstwa biegowego oraz korzystania z tras narciarstwa biegowego na terenie Ośrodka Sportów Wodnych "D.", regulaminu wypożyczalni rowerów i fotelików rowerowych dla dzieci Ośrodka Sportów Wodnych "D.", regulaminu wypożyczalni sprzętu pływającego Ośrodka Sportów Wodnych "D.", regulaminu korzystania z zestawów zabawowych na terenie Ośrodka Sportów Wodnych "D.".
Zaskarżonemu zarządzeniu Dyrektora Ośrodka Sportu i Rekreacji RPO zarzucił, że zostało wydane z naruszeniem art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym, a ponadto z przekroczeniem upoważnienia wynikającego z § 7 ust. 2 pkt 7 regulaminu organizacyjnego Ośrodka Sportu i Rekreacji, stanowiącego załącznik do zarządzenia Nr 1419/18 Prezydenta Miasta B. z dnia 31 grudnia 2018 r. w sprawie zatwierdzenia regulaminu organizacyjnego Ośrodka Sportu i Rekreacji.
W związku z tym, Rzecznik wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonego zarządzenia Dyrektora Ośrodka Sportu i Rekreacji.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w B. stwierdził nieważność zaskarżonego zarządzenia. W ocenie WSA skarga jako zasadna podlegała uwzględnieniu, albowiem zaskarżone zarządzenie jest sprzeczne z prawem. Trafnie uznał RPO, że zasady i tryb korzystania z obiektów i urządzeń sportowo- rekreacyjnych administrowanych przez BOSiR nie zostały uregulowane w akcie prawa miejscowego wydanym przez organ stanowiący gminy w oparciu o powołane wyżej upoważnienia ustawowe, lecz w zarządzeniu Dyrektora BOSiR, czyli w akcie normatywnym nie będącym źródłem powszechnie obowiązującego prawa, którego autorem jest kierownik gminnej jednostki organizacyjnej. Doszło zatem do sytuacji, w której „zasady i tryb korzystania” z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej (sportowo-rekreacyjnych) znalazły się w aktach wewnątrzorganizacyjnych niebędących aktami prawa miejscowego wydanymi na zasadzie art. 40 ust. 2 pkt 4 u.s.g. oraz znalazły się w akcie wydanym nie przez właściwy organ, ale przez kierownika ośrodka będącego samorządowym zakładem budżetowym. Mamy więc do czynienia z naruszeniem przepisów u.s.g.