wystąpienie do Minister Edukacji Narodowej - w sprawie edukacji w zakresie zdrowia psychicznego z dnia 2025-06-16.
wystąpienie do Minister Edukacji Narodowej - w sprawie edukacji w zakresie zdrowia psychicznego.
W dniu 3 marca 2025 r. w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich obradowała Komisja Ekspertów ds. Ochrony Zdrowia Psychicznego. Przedmiotem dyskusji była depresja jako jedno z najpoważniejszych współczesnych wyzwań zdrowotnych i społecznych, zwłaszcza w kontekście młodych osób. Eksperci i osoby z doświadczeniem kryzysu zdrowia psychicznego zgodnie podkreślali konieczność wdrażania systemowych działań prewencyjnych, opartych na rzetelnej edukacji w zakresie zdrowia psychicznego.
Rzecznik z zadowoleniem odnotował podpisanie przez Minister Edukacji Narodowej, w dniu 6 marca 2025 r., projektów rozporządzeń dotyczących podstawy programowej dla przedmiotów „edukacja obywatelska” i „edukacja zdrowotna”, które mają być nauczane od 1 września 2025 r. Analiza projektu podstawy programowej dla edukacji zdrowotnej wskazuje na obecność istotnych treści z zakresu psychoedukacji, takich jak: uzależnienia, przemoc rówieśnicza i seksualna, zaburzenia nastroju, neuroróżnorodność, rozwój psychiczny czy niepełnosprawność. Nie było dotąd w ramach proponowanych, konkretnych przedmiotów propozycji lekcji, które – prowadzone przez wykwalifikowanych w danym obszarze nauczycieli – odnosiłyby się wprost do funkcjonowania emocjonalnego człowieka, a także wskazywałyby na te elementy, które uczyłyby młodego człowieka o działaniach, jakie powinien podjąć, doświadczając sytuacji kryzysowej lub też obserwując ją u rówieśników.
Zgodnie z dostępnymi informacjami nauczanie przedmiotu „edukacja zdrowotna” ma mieć charakter dobrowolny. Choć decyzja ta pozostaje w gestii organów odpowiedzialnych za system edukacji, Rzecznik zwraca uwagę, że – w kontekście pogarszającej się kondycji psychicznej młodzieży – zasadne byłoby objęcie tą formą nauczania jak najszerszego grona uczniów.
W związku z powyższym Rzecznik zwrócił się do Minister Edukacji Narodowej z prośbą o przedstawienie, w jaki sposób resort planuje zachęcać szkoły do wdrażania nowego przedmiotu i objęcia nim jak największej liczby uczniów. Poprosił także o informacje, czy planowane są inne działania służące upowszechnianiu wiedzy o zdrowiu psychicznym w systemie oświaty, a także czy resort podejmie inicjatywy edukacyjne adresowane do rodziców, dotyczące wspierania psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży.