Wystąpienie do Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie nierespektowania uchwały Sądu Najwyższego przez Oddziały ZUS przy ustalaniu wysokości emerytury osobom mającym wcześniej ustalone prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy z dnia 2003-04-11.
Wystąpienie do Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie nierespektowania uchwały Sądu Najwyższego przez Oddziały ZUS przy ustalaniu wysokości emerytury osobom mającym wcześniej ustalone prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy.
Do Rzecznika wpływają skargi od emerytów, którzy wcześniej pobierali renty z tytułu niezdolności do pracy, w kwestii ustalania przez Oddziały ZUS wysokości ich emerytur, jeżeli do podstawy wymiaru emerytury zgłosili podstawę wymiaru renty, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z FUS. Oddziały ZUS ustalając wysokość emerytur przyjmują do ustalenia składnika emerytury wynoszącego 24 % kwoty bazowej (tzw. części socjalnej) - kwotę bazową przyjętą do ustalenia postawy wymiaru renty, a nie kwotę bazową obowiązującą w dniu zgłoszenia wniosku o emeryturę. Tego samego problemu dotyczą skargi emerytów, którzy wcześniej pobierając świadczenia przedemerytalne na podstawie przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu zgłosili do podstawy wymiaru emerytury podstawę wymiaru emerytury przyjętą do ustalenia świadczenia przedemerytalnego. Oznacza to, że Oddziały ZUS nie respektują uchwały Sądu Najwyższego z dnia 29.10.2002 r., sygn. akt III UPZ 7/02 (niepubl.), zgodnie z którą, w przypadku ustalania wysokości emerytury, jeżeli do podstawy wymiaru zgłoszono podstawę wymiaru renty z tytułu niezdolności do pracy, należy przyjąć do ustalenia podstawy wymiaru emerytury kwotę bazową przyjętą do ustalenia podstawy wymiaru renty, a do ustalenia składnika emerytury 24% kwoty bazowej, kwotę bazową obowiązującą w dacie zgłoszenia wniosku o emeryturę. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się o rozważenie możliwości przyjęcia przez organy rentowe stanowiska prezentowanego we wspomnianej uchwale Sądu Najwyższego, co pozwoliłoby uniknąć licznych postępowań odwoławczych i związanych z tym kosztów.
Zastępca Komendanta Głównego Policji (01.04.2004 r.) poinformował, że Policja, aby efektywnie zapobiegać zjawisku przekraczania prędkości, kieruje do służby coraz więcej nieoznakowanych radiowozów wyposażonych w rejestratory wideo. Na szczególnie zagrożonych odcinkach dróg rozmieszcza się kilka patroli wyposażonych w radarowe mierniki prędkości. Wprowadzany jest system automatyzacji kontroli prędkości - na wyznaczonych trasach i odcinkach rozmieszczane są urządzenia samoczynnie rejestrujące pojazdy przekraczające dopuszczalne limity prędkości określone dla danego odcinka drogi. W stałym zainteresowaniu Policji jest ujawnianie i eliminowanie z ruchu nietrzeźwych uczestników ruchu. Policja prowadzi ponadto wiele działań o charakterze edukacyjnym, mających na celu zwiększenie świadomości pieszych o istniejących zagrożeniach.
1. Odpowiedź Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28.04.2003 r.
2. Odpowiedź Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30.06.2003 r.