Wystąpienie do Prezesa Rady Ministrów w sprawie stanu polskiego kolejnictwa z dnia 2003-04-15.
Wystąpienie do Prezesa Rady Ministrów w sprawie stanu polskiego kolejnictwa.
Na naradzie przewodniczących Branżowych Związków Zawodowych Kolejarzy NSZZ "Solidarność" oraz Prezydium Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ "Solidarność", na którą został zaproszony Rzecznik Praw Obywatelskich przedstawiono sytuację Spółek PKP S.A. Mnogość spółek zarządzających polskim kolejnictwem (107 spółek) powoduje brak jednolitej polityki rozwoju restrukturyzowanego i prywatyzowanego przedsiębiorstwa. Sejm obniżył dotacje budżetowe do kolejowych przewozów regionalnych, co wywołało wzrost zadłużenia Spółki z o.o. "Przewozy Regionalne", obniżenie standardu przewozów oraz dalsze ich ograniczanie. Spółka "Przewozy Regionalne" prowadzi pociągi międzywojewódzkie ze stratą około 250 mln zł rocznie. Minister Infrastruktury na wykonywanie tych przewozów nie zawarł do tej pory odpowiedniej umowy. Powodem fatalnego stanu infrastruktury jest niewykonywanie ustawy o transporcie kolejowym, która przewiduje finansowanie z budżetu państwa inwestycji dotyczących linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Dalszym mankamentem jest brak płynności finansowej w Spółkach Grupy PKP S.A. Związkowcy uważają, że na obecną sytuację składa się brak polityki transportowej Rządu, brak nadzoru właścicielskiego Ministra Infrastruktury i Zarządu PKP S.A. wobec Spółek Grupy PKP S.A. oraz obsadzanie kluczowych stanowisk w zarządach i radach nadzorczych Spółek Grupy osobami dobieranymi z klucza politycznego, a nie według fachowości. Postępująca degradacja polskich kolei w kontekście zbliżającej się integracji z UE i mającej nastąpić od 2006 r. pełnej liberalizacji dostępu do infrastruktury kolejowej budzi niepokój polskich kolejarzy.
Odpowiedź Ministra Infrastruktury z dnia 26.05.2003 r. (opis odpowiedzi został zamieszczony w "Informacji kwartalnej o pracy RPO, kwiecień - czerwiec 2003 r.", str. 88).