Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



1. W sprawie luk w przepisach ustawy Prawo o ruchu drogowym z dnia 2003-05-28.

Adresat:
MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY
Sygnatura:
RPO/441261/03/VI/623 RZ
Data sprawy:
2003-05-28
Rodzaj sprawy:
wniosek o podjęcie inicjatywy prawodawczej (WGI)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

1. W sprawie luk w przepisach ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Rzecznik zasygnalizował problem braku przepisów przejściowych umożliwiających ponowne zarejestrowanie sprawnego technicznie pojazdu wycofanego z ruchu przed wejściem w życie nowego Prawa o ruchu drogowym. Kierowcy muszą ponosić opłaty za kursy doszkalające i zaświadczenia potwierdzające ich odbycie mimo braku uregulowania kwestii opłat za takie kursy i podmiotu zobowiązanego do ich ponoszenia gdy kierowca jest pracownikiem przedsiębiorstwa transportowego. Kolejny problem dotyczy braku możliwości prowadzenia pojazdów w czasie oczekiwania na wydanie wtórnika prawa jazdy, gdy oryginał został utracony wskutek kradzieży, zagubienia lub zniszczenia. Zagadnienie wymagające także uregulowania to wyznaczanie przez wojewodów jednostek prowadzących składnice złomu uprawnionych do wydawania zaświadczeń w celu wyrejestrowania pojazdu oraz ustalanie opłat za takie złomowanie.

Inf. 2/2003, str.37.

1. W sprawie luk w przepisach ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Rzecznik zasygnalizował problem braku przepisów przejściowych umożliwiających ponowne zarejestrowanie sprawnego technicznie pojazdu wycofanego z ruchu przed wejściem w życie nowego Prawa o ruchu drogowym. Kierowcy muszą ponosić opłaty za kursy doszkalające i zaświadczenia potwierdzające ich odbycie mimo braku uregulowania kwestii opłat za takie kursy i podmiotu zobowiązanego do ich ponoszenia gdy kierowca jest pracownikiem przedsiębiorstwa transportowego. Kolejny problem dotyczy braku możliwości prowadzenia pojazdów w czasie oczekiwania na wydanie wtórnika prawa jazdy, gdy oryginał został utracony wskutek kradzieży, zagubienia lub zniszczenia. Zagadnienie wymagające także uregulowania to wyznaczanie przez wojewodów jednostek prowadzących składnice złomu uprawnionych do wydawania zaświadczeń w celu wyrejestrowania pojazdu oraz ustalanie opłat za takie złomowanie.

Inf. 2/2003, str.37.

1. W sprawie luk w przepisach ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Rzecznik zasygnalizował problem braku przepisów przejściowych umożliwiających ponowne zarejestrowanie sprawnego technicznie pojazdu wycofanego z ruchu przed wejściem w życie nowego Prawa o ruchu drogowym. Kierowcy muszą ponosić opłaty za kursy doszkalające i zaświadczenia potwierdzające ich odbycie mimo braku uregulowania kwestii opłat za takie kursy i podmiotu zobowiązanego do ich ponoszenia gdy kierowca jest pracownikiem przedsiębiorstwa transportowego. Kolejny problem dotyczy braku możliwości prowadzenia pojazdów w czasie oczekiwania na wydanie wtórnika prawa jazdy, gdy oryginał został utracony wskutek kradzieży, zagubienia lub zniszczenia. Zagadnienie wymagające także uregulowania to wyznaczanie przez wojewodów jednostek prowadzących składnice złomu uprawnionych do wydawania zaświadczeń w celu wyrejestrowania pojazdu oraz ustalanie opłat za takie złomowanie.

Inf. 2/2003, str.37.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2004-04-19
Opis odpowiedzi:
1/ Minister Infrastruktury (23.12.2003 r.) poinformował, że pojazdy wycofane czasowo przed 1998 r., czyli przed wejściem w życie ustawy z dnia 20.06.1997 r. należy uznać za zarejestrowane i mogą być one ponownie dopuszczone do ruchu. Wysokość opłaty za kursy doszkalające dla kierowcy wykonującego transport drogowy będzie ustalana przez wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego. Są to samorządowe osoby prawne prowadzące samodzielną gospodarkę finansową, mogące także prowadzić działalność gospodarczą. Minister Infrastruktury nie został upoważniony do ustalenia w rozporządzeniu opłat dla wszystkich ośrodków za kursy doszkalające. Obecnie czas oczekiwania na nowy dokument prawa jazdy nie może przekroczyć 9 dni. Nie jest to więc okres, który uzasadniałby konieczność wprowadzenia dokumentu zastępczego. Opracowanie projektu ustawy w sprawie recyklingu pojazdów zużytych lub nie nadających się do użytkowania leży w gestii resortu środowiska.
Inf. 4/2003, str.