1. W sprawie trybu zatwierdzania taryf za wodę i ścieki z dnia 2003-09-19.
1. W sprawie trybu zatwierdzania taryf za wodę i ścieki.
Obowiązująca od dnia 14.01.2001 r. ustawa z dnia 7.06.2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków wprowadziła nowe zasady ustalania i zatwierdzania taryf za wodę i ścieki. Taryfy są określane przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne i podlegają zatwierdzeniu w drodze uchwały rady gminy. Liczne wątpliwości pojawiają się w doktrynie prawa jak i w praktyce w przypadku, gdy rada gminy podejmie uchwałę o odmowie zatwierdzenia przedstawionych jej taryf. Konieczne wydaje się precyzyjne i jasne określenie kompetencji rady gminy, a także wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w postępowaniu o zatwierdzenie taryf oraz trybu samego postępowania w sposób umożliwiający jego szybkie i nie nasuwające wątpliwości przeprowadzenie. Ponadto krytyce poddawane jest uregulowanie art. 24 ust. 8 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków przewidujące wejście w życie taryf po upływie 70 dni od dnia złożenia wniosku o ich zatwierdzenie, jeżeli rada gminy nie podejmie uchwały w terminie 45 dni. Zdaniem Rzecznika, regulacja prawna określająca tryb postępowania o zatwierdzenie taryf powinna uwzględniać nie tylko interesy przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych, ale także ochronę odbiorców usług przed nieuzasadnionymi i arbitralnymi podwyżkami cen. Postulat ochrony interesów odbiorców wody zostałby uwzględniony, jeżeli wejście w życie taryf następowałoby po zajęciu przez organ kontrolny (wójta, burmistrza lub prezydenta miasta) stanowiska, z którego wynikałaby zgodność taryf z przepisami prawa.
Inf. 3/2003, str.45.