Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



1-2. W sprawie zróżnicowania uprawnień więźniów politycznych więzień i obozów stalinowskich oraz więźniów niemieckich więzień i obozów koncentracyjnych z dnia 2003-10-06.

Adresat:
MINISTERSTWO GOSPODARKI PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
Sygnatura:
RPO/451418/03/III/309 RZ
Data sprawy:
2003-10-06
Rodzaj sprawy:
wystąpienie o charakterze generalnym (WG)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

1-2. W sprawie zróżnicowania uprawnień więźniów politycznych więzień i obozów stalinowskich oraz więźniów niemieckich więzień i obozów koncentracyjnych.

Do Rzecznika Praw Obywatelskich zwrócił się Oddział Związku Więźniów Politycznych Okresu Stalinowskiego w sprawie wystąpienia z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności z Konstytucją RP przepisów ustawy z dnia 11.10.2002 r. o zmianie ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin, ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zasiłkach rodzinnych, pielęgnacyjnych i wychowawczych (Dz.U. z 2002 r., Nr 181, poz. 1515). Zdaniem Związku przepisy tej ustawy przyznają więźniom politycznym więzień i obozów stalinowskich mniejsze uprawnienia w porównaniu z więźniami niemieckich więzień i obozów koncentracyjnych. Związek uważa również za krzywdzące wprowadzenie zróżnicowania uprawnień kombatantów i osób represjonowanych oraz inwalidów wojennych wynikające z rozporządzeń Ministra Infrastruktury z dnia 7.07.2003 r. : w sprawie rodzajów dokumentów poświadczających uprawnienia inwalidów wojennych i wojskowych oraz innych osób do korzystania z ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego oraz w sprawie rodzajów dokumentów poświadczających uprawnienia kombatantów oraz innych osób do korzystania z ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego. Rzecznik prosi o zajęcie stanowiska w tej sprawie.

Inf. 10-12/2003, str.23.

3. Pismo RPO z dnia 4.02.2004 r. - prośba o uzupełnienie odpowiedzi z dnia 27.01.2004 r.

1-2. W sprawie zróżnicowania uprawnień więźniów politycznych więzień i obozów stalinowskich oraz więźniów niemieckich więzień i obozów koncentracyjnych.

Do Rzecznika Praw Obywatelskich zwrócił się Oddział Związku Więźniów Politycznych Okresu Stalinowskiego w sprawie wystąpienia z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności z Konstytucją RP przepisów ustawy z dnia 11.10.2002 r. o zmianie ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin, ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zasiłkach rodzinnych, pielęgnacyjnych i wychowawczych (Dz.U. z 2002 r., Nr 181, poz. 1515). Zdaniem Związku przepisy tej ustawy przyznają więźniom politycznym więzień i obozów stalinowskich mniejsze uprawnienia w porównaniu z więźniami niemieckich więzień i obozów koncentracyjnych. Związek uważa również za krzywdzące wprowadzenie zróżnicowania uprawnień kombatantów i osób represjonowanych oraz inwalidów wojennych wynikające z rozporządzeń Ministra Infrastruktury z dnia 7.07.2003 r. : w sprawie rodzajów dokumentów poświadczających uprawnienia inwalidów wojennych i wojskowych oraz innych osób do korzystania z ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego oraz w sprawie rodzajów dokumentów poświadczających uprawnienia kombatantów oraz innych osób do korzystania z ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego. Rzecznik prosi o zajęcie stanowiska w tej sprawie.

Inf. 10-12/2003, str.23.

3. Pismo RPO z dnia 4.02.2004 r. - prośba o uzupełnienie odpowiedzi z dnia 27.01.2004 r.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2006-09-29
Opis odpowiedzi:
1. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (26.01.2004 r.) potwierdził, że wobec krytycznej sytuacji finansów publicznych ograniczono lub zniesiono szereg uprawnień wynikających z przepisów dotychczasowych. Osobom, które zostały zaliczone do jednej z grup inwalidów (niezdolności do pracy) wskutek inwalidztwa (niezdolności do pracy) pozostającego w związku z pobytem w miejscach represji wojennych i okresu powojennego nie przysługuje refundacja składki na obowiązkowe ubezpieczenie pojazdów samochodowych lub na ubezpieczenie casco wynikające z ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin. Osobom tym przysługuje jednakże dodatek kompensacyjny, którym zostały zastąpione niektóre ulgi i uprawnienia przysługujące dotychczas kombatantom i innym osobom uprawnionym. Obecnie dokumentem potwierdzającym prawo do korzystania z uprawnień określonych w ustawie o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin są książka inwalidy wojennego (wojskowego) i legitymacja osoby represjonowanej. Książka inwalidy wojennego (wojskowego) wydawana jest osobom, których inwalidztwo wojenne wynika z działań określonych w art. 6-8 ustawy, natomiast osobom, których inwalidztwo wojenne wynika z represji określonych w art. 3 i 4 ust. 1 ustawy wydawana jest legitymacja osoby represjonowanej.
Inf. 1-3/2004, str. 85

2. Sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (11.03.2004 r.) poinformował, że obowiązujące rozwiązania dotyczące świadczeń zbiegowych - emerytury z rentą inwalidy wojennego, w większym stopniu niż uprzednio sprzyjają realizacji zasady sprawiedliwości społecznej. 80 % zainteresowanych otrzymało podwyżki świadczeń, zaś 20 % obniżki tych świadczeń. Podwyżki otrzymały osoby pobierające emerytury nie przekraczające 90 % przeciętnego wynagrodzenia, zaś obniżki te osoby, które pobierały emerytury przekraczające 90 % przeciętnego wynagrodzenia. Od października 2001 r. zakłady ubezpiec
1. Sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (11.03.2004 r.) poinformował, że obowiązujące rozwiązania dotyczące świadczeń zbiegowych - emerytury z rentą inwalidy wojennego, w większym stopniu niż uprzednio sprzyjają realizacji zasady sprawiedliwości społecznej. 80 % zainteresowanych otrzymało podwyżki świadczeń, zaś 20 % obniżki tych świadczeń. Podwyżki otrzymały osoby pobierające emerytury nie przekraczające 90 % przeciętnego wynagrodzenia, zaś obniżki te osoby, które pobierały emerytury przekraczające 90 % przeciętnego wynagrodzenia. Od października 2001 r. zakłady ubezpieczeniowe zaprzestały udzielania zniżek na OC i autocasco. Ze zniżek tych korzystały przede wszystkim osoby lepiej sytuowane, z dużych miast. Wprowadzenie dodatku kompensacyjnego sprzyja realizacji zasady sprawiedliwości społecznej, gdyż dodatek ten otrzymują wszyscy uprawnieni.
Inf. 1-3/2004, str. 32