1. W sprawie nadgodzin w Służbie Więziennej i Straży Granicznej z dnia 2003-11-25.
1. W sprawie nadgodzin w Służbie Więziennej i Straży Granicznej.
Poważnym problemem występującym w Straży Granicznej i Służbie Więziennej jest duża liczba nadgodzin, za które funkcjonariusze nie otrzymują stosownego wynagrodzenia bądź ekwiwalentu w postaci czasu wolnego. Problem ten dotyczy także pozostałych służb mundurowych. Nie istnieją regulacje prawne w pragmatykach, które umożliwiłyby funkcjonariuszom uzyskanie wynagrodzenia za nadgodziny oraz skuteczne dochodzenie roszczeń przed sądem za zaległe świadczenia finansowe. Funkcjonariuszom wypłacane jest wynagrodzenie za nadgodziny jedynie w przypadku rezygnacji ze służby bądź odejścia na emeryturę. Rzecznik Praw Obywatelskich w wystąpieniach do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Sprawiedliwości zwracał się o dokonanie zmian legislacyjnych dotyczących czasu służby, jednak proponowane rozwiązania nie spotkały się z akceptacją. Rzecznik prosi o zlecenie zbadania sprawy i podjęcie działań zmierzających do jej rozwiązania.
Inf. 10-12/2003, str.55.
2. Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (23.02.2004 r.) poinformował, że Departament Kontroli, Skarg i Wniosków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przeprowadził w styczniu 2004 r. kontrolę w Komendzie Głównej Straży Granicznej i w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej w zakresie ustalenia rodzaju działań podejmowanych przez kierownictwa tych jednostek w celu realizacji przepisów normujących czas służby i zasady udzielania czasu wolnego za służbę w wymiarze ponadnormatywnym. Ustalenia kontroli potwierdziły występowanie nieprawidłowości polegających na nieudzielaniu funkcjonariuszom w zamian za służbę w wymiarze ponadnormatywnym ekwiwalentnego czasu wolnego od służby. Stwierdzono, że kierownictwa obu służb wdrożyły zmiany organizacyjne prowadzące do stopniowego ograniczania procesu powstawania nadgodzin i wyeliminowania przypadków nieudzielania czasu wolnego przysługującego za służbę poza rozkładem czasu służby. Zalecono opracowanie i wdrożenie harmonogramu działań na rzecz zahamowania procesu narastania liczby nadgodzin oraz wyeliminowania przypadków nierespektowania przepisów dotyczących czasu służby, z uwzględnieniem uwarunkowań budżetowych oraz wydanie wytycznych polecających kierownikom podległych jednostek organizacyjnych zintensyfikowanie działań w zakresie reorganizacji służby. Wyniki kontroli zostaną przekazane Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministrowi Sprawiedliwości.
Inf. 1-3/2004, str. 90
1/ odp. Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z dnia 22.12.2003 r.
2. Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (23.02.2004 r.) poinformował, że Departament Kontroli, Skarg i Wniosków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przeprowadził w styczniu 2004 r. kontrolę w Komendzie Głównej Straży Granicznej i w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej w zakresie ustalenia rodzaju działań podejmowanych przez kierownictwa tych jednostek w celu realizacji przepisów normujących czas służby i zasady udzielania czasu wolnego za służbę w wymiarze ponadnormatywnym. Ustalenia kontroli potwierdziły występowanie nieprawidłowości polegających na nieudzielaniu funkcjonariuszom w zamian za służbę w wymiarze ponadnormatywnym ekwiwalentnego czasu wolnego od służby. Stwierdzono, że kierownictwa obu służb wdrożyły zmiany organizacyjne prowadzące do stopniowego ograniczania procesu powstawania nadgodzin i wyeliminowania przypadków nieudzielania czasu wolnego przysługującego za służbę poza rozkładem czasu służby. Zalecono opracowanie i wdrożenie harmonogramu działań na rzecz zahamowania procesu narastania liczby nadgodzin oraz wyeliminowania przypadków nierespektowania przepisów dotyczących czasu służby, z uwzględnieniem uwarunkowań budżetowych oraz wydanie wytycznych polecających kierownikom podległych jednostek organizacyjnych zintensyfikowanie działań w zakresie reorganizacji służby. Wyniki kontroli zostaną przekazane Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministrowi Sprawiedliwości.
Inf. 1-3/2004, str. 90