1-2. W sprawie zbyt rygorystycznych przepisów dotyczących formy wpłat na rzecz komitetów wyborczych w wyborach samorządowych z dnia 2003-12-05.
1-2. W sprawie zbyt rygorystycznych przepisów dotyczących formy wpłat na rzecz komitetów wyborczych w wyborach samorządowych.
Art. 83 d ust. 3 ustawy z dnia 16.07.1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw stanowi, że wpłata od osoby fizycznej może być dokonywana na rzecz komitetu wyborczego jedynie czekiem, przelewem lub kartą płatniczą. Polecenie przelewu, w świetle ustawy - Prawo bankowe, stanowi formę rozliczenia bezgotówkowego wymagającą, aby obie strony rozliczenia posiadały rachunki bankowe. Określenie "przelew" było interpretowane przez autorów listów do Rzecznika w rozumieniu potocznym jako wpłata gotówkowa - przekazywanie kwot pieniężnych na rachunek bankowy na drukach, za pośrednictwem banku lub poczty. Z listów wynika, że banki przyjmowały wpłaty gotówkowe na rachunek bankowy komitetu wyborczego, mimo iż forma płatności bezgotówkowej powinna być zastrzeżona w umowie rachunku bankowego zawartej z komitetem wyborczym. Po odrzuceniu sprawozdania finansowego komitetu wyborczego przez komisarza wyborczego, w związku z pozyskaniem środków pieniężnych z naruszeniem m.in. art. 83 d ust. 3 Ordynacji wyborczej i oddaleniu przez sąd odwołania od rozstrzygnięcia komisarza wyborczego, sądy na wniosek komisarza zobowiązane są orzekać przepadek na rzecz Skarbu Państwa korzyści majątkowych przejętych przez komitet wyborczy z naruszeniem przepisów ustawy, a jeżeli korzyść majątkowa została zużyta lub utracona, przepadkowi podlega jej równowartość. Zdaniem Rzecznika, tak rygorystyczne uregulowania w przypadku wyborów samorządowych mogą zrazić społeczność lokalną i tworzone przez nią komitety wyborcze do aktywnego udziału w wyborach. Komitety wyborcze tworzone przez wyborców w większości przypadków nie mają możliwości skorzystania z profesjonalnego prowadzenia rachunkowości, w przeciwieństwie na przykład do komitetów wyborczych tworzonych przez partie polityczne. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się do Marszałka Sejmu RP z proś
1-2. W sprawie zbyt rygorystycznych przepisów dotyczących formy wpłat na rzecz komitetów wyborczych w wyborach samorządowych.
Art. 83 d ust. 3 ustawy z dnia 16.07.1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw stanowi, że wpłata od osoby fizycznej może być dokonywana na rzecz komitetu wyborczego jedynie czekiem, przelewem lub kartą płatniczą. Polecenie przelewu, w świetle ustawy - Prawo bankowe, stanowi formę rozliczenia bezgotówkowego wymagającą, aby obie strony rozliczenia posiadały rachunki bankowe. Określenie "przelew" było interpretowane przez autorów listów do Rzecznika w rozumieniu potocznym jako wpłata gotówkowa - przekazywanie kwot pieniężnych na rachunek bankowy na drukach, za pośrednictwem banku lub poczty. Z listów wynika, że banki przyjmowały wpłaty gotówkowe na rachunek bankowy komitetu wyborczego, mimo iż forma płatności bezgotówkowej powinna być zastrzeżona w umowie rachunku bankowego zawartej z komitetem wyborczym. Po odrzuceniu sprawozdania finansowego komitetu wyborczego przez komisarza wyborczego, w związku z pozyskaniem środków pieniężnych z naruszeniem m.in. art. 83 d ust. 3 Ordynacji wyborczej i oddaleniu przez sąd odwołania od rozstrzygnięcia komisarza wyborczego, sądy na wniosek komisarza zobowiązane są orzekać przepadek na rzecz Skarbu Państwa korzyści majątkowych przejętych przez komitet wyborczy z naruszeniem przepisów ustawy, a jeżeli korzyść majątkowa została zużyta lub utracona, przepadkowi podlega jej równowartość. Zdaniem Rzecznika, tak rygorystyczne uregulowania w przypadku wyborów samorządowych mogą zrazić społeczność lokalną i tworzone przez nią komitety wyborcze do aktywnego udziału w wyborach. Komitety wyborcze tworzone przez wyborców w większości przypadków nie mają możliwości skorzystania z profesjonalnego prowadzenia rachunkowości, w przeciwieństwie na przykład do komitetów wyborczych tworzonych przez partie polityczne. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się do Marszałka Sejmu RP z proś
1-2. W sprawie zbyt rygorystycznych przepisów dotyczących formy wpłat na rzecz komitetów wyborczych w wyborach samorządowych.
Art. 83 d ust. 3 ustawy z dnia 16.07.1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw stanowi, że wpłata od osoby fizycznej może być dokonywana na rzecz komitetu wyborczego jedynie czekiem, przelewem lub kartą płatniczą. Polecenie przelewu, w świetle ustawy - Prawo bankowe, stanowi formę rozliczenia bezgotówkowego wymagającą, aby obie strony rozliczenia posiadały rachunki bankowe. Określenie "przelew" było interpretowane przez autorów listów do Rzecznika w rozumieniu potocznym jako wpłata gotówkowa - przekazywanie kwot pieniężnych na rachunek bankowy na drukach, za pośrednictwem banku lub poczty. Z listów wynika, że banki przyjmowały wpłaty gotówkowe na rachunek bankowy komitetu wyborczego, mimo iż forma płatności bezgotówkowej powinna być zastrzeżona w umowie rachunku bankowego zawartej z komitetem wyborczym. Po odrzuceniu sprawozdania finansowego komitetu wyborczego przez komisarza wyborczego, w związku z pozyskaniem środków pieniężnych z naruszeniem m.in. art. 83 d ust. 3 Ordynacji wyborczej i oddaleniu przez sąd odwołania od rozstrzygnięcia komisarza wyborczego, sądy na wniosek komisarza zobowiązane są orzekać przepadek na rzecz Skarbu Państwa korzyści majątkowych przejętych przez komitet wyborczy z naruszeniem przepisów ustawy, a jeżeli korzyść majątkowa została zużyta lub utracona, przepadkowi podlega jej równowartość. Zdaniem Rzecznika, tak rygorystyczne uregulowania w przypadku wyborów samorządowych mogą zrazić społeczność lokalną i tworzone przez nią komitety wyborcze do aktywnego udziału w wyborach. Komitety wyborcze tworzone przez wyborców w większości przypadków nie mają możliwości skorzystania z profesjonalnego prowadzenia rachunkowości, w przeciwieństwie na przykład do komitetów wyborczych tworzonych przez partie polityczne. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się do Marszałka Sejmu RP z proś
1-2. W sprawie zbyt rygorystycznych przepisów dotyczących formy wpłat na rzecz komitetów wyborczych w wyborach samorządowych.
Art. 83 d ust. 3 ustawy z dnia 16.07.1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw stanowi, że wpłata od osoby fizycznej może być dokonywana na rzecz komitetu wyborczego jedynie czekiem, przelewem lub kartą płatniczą. Polecenie przelewu, w świetle ustawy - Prawo bankowe, stanowi formę rozliczenia bezgotówkowego wymagającą, aby obie strony rozliczenia posiadały rachunki bankowe. Określenie "przelew" było interpretowane przez autorów listów do Rzecznika w rozumieniu potocznym jako wpłata gotówkowa - przekazywanie kwot pieniężnych na rachunek bankowy na drukach, za pośrednictwem banku lub poczty. Z listów wynika, że banki przyjmowały wpłaty gotówkowe na rachunek bankowy komitetu wyborczego, mimo iż forma płatności bezgotówkowej powinna być zastrzeżona w umowie rachunku bankowego zawartej z komitetem wyborczym. Po odrzuceniu sprawozdania finansowego komitetu wyborczego przez komisarza wyborczego, w związku z pozyskaniem środków pieniężnych z naruszeniem m.in. art. 83 d ust. 3 Ordynacji wyborczej i oddaleniu przez sąd odwołania od rozstrzygnięcia komisarza wyborczego, sądy na wniosek komisarza zobowiązane są orzekać przepadek na rzecz Skarbu Państwa korzyści majątkowych przejętych przez komitet wyborczy z naruszeniem przepisów ustawy, a jeżeli korzyść majątkowa została zużyta lub utracona, przepadkowi podlega jej równowartość. Zdaniem Rzecznika, tak rygorystyczne uregulowania w przypadku wyborów samorządowych mogą zrazić społeczność lokalną i tworzone przez nią komitety wyborcze do aktywnego udziału w wyborach. Komitety wyborcze tworzone przez wyborców w większości przypadków nie mają możliwości skorzystania z profesjonalnego prowadzenia rachunkowości, w przeciwieństwie na przykład do komitetów wyborczych tworzonych przez partie polityczne. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się do Marszałka Sejmu RP z proś
1-2. W sprawie zbyt rygorystycznych przepisów dotyczących formy wpłat na rzecz komitetów wyborczych w wyborach samorządowych.
Art. 83 d ust. 3 ustawy z dnia 16.07.1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw stanowi, że wpłata od osoby fizycznej może być dokonywana na rzecz komitetu wyborczego jedynie czekiem, przelewem lub kartą płatniczą. Polecenie przelewu, w świetle ustawy - Prawo bankowe, stanowi formę rozliczenia bezgotówkowego wymagającą, aby obie strony rozliczenia posiadały rachunki bankowe. Określenie "przelew" było interpretowane przez autorów listów do Rzecznika w rozumieniu potocznym jako wpłata gotówkowa - przekazywanie kwot pieniężnych na rachunek bankowy na drukach, za pośrednictwem banku lub poczty. Z listów wynika, że banki przyjmowały wpłaty gotówkowe na rachunek bankowy komitetu wyborczego, mimo iż forma płatności bezgotówkowej powinna być zastrzeżona w umowie rachunku bankowego zawartej z komitetem wyborczym. Po odrzuceniu sprawozdania finansowego komitetu wyborczego przez komisarza wyborczego, w związku z pozyskaniem środków pieniężnych z naruszeniem m.in. art. 83 d ust. 3 Ordynacji wyborczej i oddaleniu przez sąd odwołania od rozstrzygnięcia komisarza wyborczego, sądy na wniosek komisarza zobowiązane są orzekać przepadek na rzecz Skarbu Państwa korzyści majątkowych przejętych przez komitet wyborczy z naruszeniem przepisów ustawy, a jeżeli korzyść majątkowa została zużyta lub utracona, przepadkowi podlega jej równowartość. Zdaniem Rzecznika, tak rygorystyczne uregulowania w przypadku wyborów samorządowych mogą zrazić społeczność lokalną i tworzone przez nią komitety wyborcze do aktywnego udziału w wyborach. Komitety wyborcze tworzone przez wyborców w większości przypadków nie mają możliwości skorzystania z profesjonalnego prowadzenia rachunkowości, w przeciwieństwie na przykład do komitetów wyborczych tworzonych przez partie polityczne. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się do Marszałka Sejmu RP z proś
Inf. 1-3/2004, str. 94