Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



1-2. W sprawie zbyt rygorystycznych przepisów dotyczących formy wpłat na rzecz komitetów wyborczych w wyborach samorządowych z dnia 2003-12-05.

Adresat:
GENERALNY INSPEKTOR NADZORU BANKOWEGO
Sygnatura:
RPO/457193/03/I/112.1 RZ
Data sprawy:
2003-12-05
Rodzaj sprawy:
wniosek o podjęcie inicjatywy prawodawczej (WGI)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Konstytucyjnego, Międzynarodowego i Europejskiego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

1-2. W sprawie zbyt rygorystycznych przepisów dotyczących formy wpłat na rzecz komitetów wyborczych w wyborach samorządowych.

Art. 83 d ust. 3 ustawy z dnia 16.07.1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw stanowi, że wpłata od osoby fizycznej może być dokonywana na rzecz komitetu wyborczego jedynie czekiem, przelewem lub kartą płatniczą. Polecenie przelewu, w świetle ustawy - Prawo bankowe, stanowi formę rozliczenia bezgotówkowego wymagającą, aby obie strony rozliczenia posiadały rachunki bankowe. Określenie "przelew" było interpretowane przez autorów listów do Rzecznika w rozumieniu potocznym jako wpłata gotówkowa - przekazywanie kwot pieniężnych na rachunek bankowy na drukach, za pośrednictwem banku lub poczty. Z listów wynika, że banki przyjmowały wpłaty gotówkowe na rachunek bankowy komitetu wyborczego, mimo iż forma płatności bezgotówkowej powinna być zastrzeżona w umowie rachunku bankowego zawartej z komitetem wyborczym. Po odrzuceniu sprawozdania finansowego komitetu wyborczego przez komisarza wyborczego, w związku z pozyskaniem środków pieniężnych z naruszeniem m.in. art. 83 d ust. 3 Ordynacji wyborczej i oddaleniu przez sąd odwołania od rozstrzygnięcia komisarza wyborczego, sądy na wniosek komisarza zobowiązane są orzekać przepadek na rzecz Skarbu Państwa korzyści majątkowych przejętych przez komitet wyborczy z naruszeniem przepisów ustawy, a jeżeli korzyść majątkowa została zużyta lub utracona, przepadkowi podlega jej równowartość. Zdaniem Rzecznika, tak rygorystyczne uregulowania w przypadku wyborów samorządowych mogą zrazić społeczność lokalną i tworzone przez nią komitety wyborcze do aktywnego udziału w wyborach. Komitety wyborcze tworzone przez wyborców w większości przypadków nie mają możliwości skorzystania z profesjonalnego prowadzenia rachunkowości, w przeciwieństwie na przykład do komitetów wyborczych tworzonych przez partie polityczne. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się do Marszałka Sejmu RP z proś

1-2. W sprawie zbyt rygorystycznych przepisów dotyczących formy wpłat na rzecz komitetów wyborczych w wyborach samorządowych.

Art. 83 d ust. 3 ustawy z dnia 16.07.1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw stanowi, że wpłata od osoby fizycznej może być dokonywana na rzecz komitetu wyborczego jedynie czekiem, przelewem lub kartą płatniczą. Polecenie przelewu, w świetle ustawy - Prawo bankowe, stanowi formę rozliczenia bezgotówkowego wymagającą, aby obie strony rozliczenia posiadały rachunki bankowe. Określenie "przelew" było interpretowane przez autorów listów do Rzecznika w rozumieniu potocznym jako wpłata gotówkowa - przekazywanie kwot pieniężnych na rachunek bankowy na drukach, za pośrednictwem banku lub poczty. Z listów wynika, że banki przyjmowały wpłaty gotówkowe na rachunek bankowy komitetu wyborczego, mimo iż forma płatności bezgotówkowej powinna być zastrzeżona w umowie rachunku bankowego zawartej z komitetem wyborczym. Po odrzuceniu sprawozdania finansowego komitetu wyborczego przez komisarza wyborczego, w związku z pozyskaniem środków pieniężnych z naruszeniem m.in. art. 83 d ust. 3 Ordynacji wyborczej i oddaleniu przez sąd odwołania od rozstrzygnięcia komisarza wyborczego, sądy na wniosek komisarza zobowiązane są orzekać przepadek na rzecz Skarbu Państwa korzyści majątkowych przejętych przez komitet wyborczy z naruszeniem przepisów ustawy, a jeżeli korzyść majątkowa została zużyta lub utracona, przepadkowi podlega jej równowartość. Zdaniem Rzecznika, tak rygorystyczne uregulowania w przypadku wyborów samorządowych mogą zrazić społeczność lokalną i tworzone przez nią komitety wyborcze do aktywnego udziału w wyborach. Komitety wyborcze tworzone przez wyborców w większości przypadków nie mają możliwości skorzystania z profesjonalnego prowadzenia rachunkowości, w przeciwieństwie na przykład do komitetów wyborczych tworzonych przez partie polityczne. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się do Marszałka Sejmu RP z proś

1-2. W sprawie zbyt rygorystycznych przepisów dotyczących formy wpłat na rzecz komitetów wyborczych w wyborach samorządowych.

Art. 83 d ust. 3 ustawy z dnia 16.07.1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw stanowi, że wpłata od osoby fizycznej może być dokonywana na rzecz komitetu wyborczego jedynie czekiem, przelewem lub kartą płatniczą. Polecenie przelewu, w świetle ustawy - Prawo bankowe, stanowi formę rozliczenia bezgotówkowego wymagającą, aby obie strony rozliczenia posiadały rachunki bankowe. Określenie "przelew" było interpretowane przez autorów listów do Rzecznika w rozumieniu potocznym jako wpłata gotówkowa - przekazywanie kwot pieniężnych na rachunek bankowy na drukach, za pośrednictwem banku lub poczty. Z listów wynika, że banki przyjmowały wpłaty gotówkowe na rachunek bankowy komitetu wyborczego, mimo iż forma płatności bezgotówkowej powinna być zastrzeżona w umowie rachunku bankowego zawartej z komitetem wyborczym. Po odrzuceniu sprawozdania finansowego komitetu wyborczego przez komisarza wyborczego, w związku z pozyskaniem środków pieniężnych z naruszeniem m.in. art. 83 d ust. 3 Ordynacji wyborczej i oddaleniu przez sąd odwołania od rozstrzygnięcia komisarza wyborczego, sądy na wniosek komisarza zobowiązane są orzekać przepadek na rzecz Skarbu Państwa korzyści majątkowych przejętych przez komitet wyborczy z naruszeniem przepisów ustawy, a jeżeli korzyść majątkowa została zużyta lub utracona, przepadkowi podlega jej równowartość. Zdaniem Rzecznika, tak rygorystyczne uregulowania w przypadku wyborów samorządowych mogą zrazić społeczność lokalną i tworzone przez nią komitety wyborcze do aktywnego udziału w wyborach. Komitety wyborcze tworzone przez wyborców w większości przypadków nie mają możliwości skorzystania z profesjonalnego prowadzenia rachunkowości, w przeciwieństwie na przykład do komitetów wyborczych tworzonych przez partie polityczne. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się do Marszałka Sejmu RP z proś

1-2. W sprawie zbyt rygorystycznych przepisów dotyczących formy wpłat na rzecz komitetów wyborczych w wyborach samorządowych.

Art. 83 d ust. 3 ustawy z dnia 16.07.1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw stanowi, że wpłata od osoby fizycznej może być dokonywana na rzecz komitetu wyborczego jedynie czekiem, przelewem lub kartą płatniczą. Polecenie przelewu, w świetle ustawy - Prawo bankowe, stanowi formę rozliczenia bezgotówkowego wymagającą, aby obie strony rozliczenia posiadały rachunki bankowe. Określenie "przelew" było interpretowane przez autorów listów do Rzecznika w rozumieniu potocznym jako wpłata gotówkowa - przekazywanie kwot pieniężnych na rachunek bankowy na drukach, za pośrednictwem banku lub poczty. Z listów wynika, że banki przyjmowały wpłaty gotówkowe na rachunek bankowy komitetu wyborczego, mimo iż forma płatności bezgotówkowej powinna być zastrzeżona w umowie rachunku bankowego zawartej z komitetem wyborczym. Po odrzuceniu sprawozdania finansowego komitetu wyborczego przez komisarza wyborczego, w związku z pozyskaniem środków pieniężnych z naruszeniem m.in. art. 83 d ust. 3 Ordynacji wyborczej i oddaleniu przez sąd odwołania od rozstrzygnięcia komisarza wyborczego, sądy na wniosek komisarza zobowiązane są orzekać przepadek na rzecz Skarbu Państwa korzyści majątkowych przejętych przez komitet wyborczy z naruszeniem przepisów ustawy, a jeżeli korzyść majątkowa została zużyta lub utracona, przepadkowi podlega jej równowartość. Zdaniem Rzecznika, tak rygorystyczne uregulowania w przypadku wyborów samorządowych mogą zrazić społeczność lokalną i tworzone przez nią komitety wyborcze do aktywnego udziału w wyborach. Komitety wyborcze tworzone przez wyborców w większości przypadków nie mają możliwości skorzystania z profesjonalnego prowadzenia rachunkowości, w przeciwieństwie na przykład do komitetów wyborczych tworzonych przez partie polityczne. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się do Marszałka Sejmu RP z proś

1-2. W sprawie zbyt rygorystycznych przepisów dotyczących formy wpłat na rzecz komitetów wyborczych w wyborach samorządowych.

Art. 83 d ust. 3 ustawy z dnia 16.07.1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw stanowi, że wpłata od osoby fizycznej może być dokonywana na rzecz komitetu wyborczego jedynie czekiem, przelewem lub kartą płatniczą. Polecenie przelewu, w świetle ustawy - Prawo bankowe, stanowi formę rozliczenia bezgotówkowego wymagającą, aby obie strony rozliczenia posiadały rachunki bankowe. Określenie "przelew" było interpretowane przez autorów listów do Rzecznika w rozumieniu potocznym jako wpłata gotówkowa - przekazywanie kwot pieniężnych na rachunek bankowy na drukach, za pośrednictwem banku lub poczty. Z listów wynika, że banki przyjmowały wpłaty gotówkowe na rachunek bankowy komitetu wyborczego, mimo iż forma płatności bezgotówkowej powinna być zastrzeżona w umowie rachunku bankowego zawartej z komitetem wyborczym. Po odrzuceniu sprawozdania finansowego komitetu wyborczego przez komisarza wyborczego, w związku z pozyskaniem środków pieniężnych z naruszeniem m.in. art. 83 d ust. 3 Ordynacji wyborczej i oddaleniu przez sąd odwołania od rozstrzygnięcia komisarza wyborczego, sądy na wniosek komisarza zobowiązane są orzekać przepadek na rzecz Skarbu Państwa korzyści majątkowych przejętych przez komitet wyborczy z naruszeniem przepisów ustawy, a jeżeli korzyść majątkowa została zużyta lub utracona, przepadkowi podlega jej równowartość. Zdaniem Rzecznika, tak rygorystyczne uregulowania w przypadku wyborów samorządowych mogą zrazić społeczność lokalną i tworzone przez nią komitety wyborcze do aktywnego udziału w wyborach. Komitety wyborcze tworzone przez wyborców w większości przypadków nie mają możliwości skorzystania z profesjonalnego prowadzenia rachunkowości, w przeciwieństwie na przykład do komitetów wyborczych tworzonych przez partie polityczne. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się do Marszałka Sejmu RP z proś

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2004-08-19
Opis odpowiedzi:
1. Generalny Inspektor Nadzoru Bankowego (9.01.2004 r.) poinformował, że skierował do prezesów wszystkich banków pismo, w którym zwrócił uwagę na niezgodne z prawem postępowanie banków i wezwał do zaniechania naruszeń przepisów prawa w tym zakresie. Nadzór bankowy nie ma natomiast możliwości interwencyjnego badania wywiązywania się przez banki z zawartych umów.
Inf. 1-3/2004, str. 94