1. W sprawie badań rynku prowadzonych w formie wywiadów telefonicznych z dnia 2003-12-23.
1. W sprawie badań rynku prowadzonych w formie wywiadów telefonicznych.
W ostatnich latach coraz częściej przeprowadzane są w Polsce, zwykle przez firmy specjalizujące się w świadczeniu tego rodzaju usług, badania, których wyniki mają służyć przedsiębiorcom dla wyboru najbardziej efektywnych sposobów dystrybucji oraz form i metod marketingu. Badania takie przeprowadzane są w różnych miejscach i formach. Przy badaniach "bezosobowych" wykorzystywane są najczęściej ankiety do wypełnienia bez pomocy ankietera. Przy badaniach "bezpośrednich" wywiady z respondentami przeprowadzane są przez ankieterów. Jedną z coraz powszechniej stosowanych form takich wywiadów bezpośrednich stają się wywiady telefoniczne. Ta metoda i forma badań rynkowych jest często odbierana przez konsumentów jako agresywna, uciążliwa i tym samym niepożądana, jako naruszająca prywatność osób, do których w ten sposób zwracają się ankieterzy. Rzecznik Praw Obywatelskich prosi o rozważenie, czy takie praktyki mogłyby kwalifikować się jako praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów w rozumieniu ustawy z dnia 15.12.2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, a także o ewentualne podjęcie odpowiednich działań z urzędu.
Inf. 10-12/2003, str.77.
Inf. 1-3/2004, str. 100