1. W sprawie specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych z dnia 2004-05-04.
1. W sprawie specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych.
Dotychczasowa koncepcja funkcjonowania specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych nie sprawdziła się. Należałoby dążyć do znacznego ograniczenia liczby ośrodków na rzecz stworzenia specjalistycznych centrów rehabilitacji i rewalidacji świadczących profesjonalną pomoc dla dzieci niepełnosprawnych. Obecnie koszt utrzymania ponad 400 placówek dla około 26 tys. dzieci jest olbrzymi, a niewiele z nich zapewnia poza edukacją specjalistyczną rehabilitację i rewalidację, gdyż na to nie wystarcza już środków. Rzecznik Praw Obywatelskich przekazał Ministrowi Edukacji Narodowej i Sportu "Informację Rzecznika Praw Obywatelskich na temat stanu przestrzegania praw wychowanków specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych dla dzieci niepełnosprawnych", z prośbą o przedstawienie stanowiska wobec poruszonych problemów, przede wszystkim w kwestii koncepcji funkcjonowania specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych.
Inf. 4-6/2004, str. 34
Inf. 4-6/2004, str. 35
2. Minister Edukacji Narodowej i Sportu (4.08.2004 r.) poinformował, że sygnalizowane nieprawidłowości związane są z niską znajomością prawa oświatowego zarówno przez dyrektorów szkół, jak i organy prowadzące szkoły, które są odpowiedzialne za wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci niepełnosprawnych. W celu zlikwidowania powyższych nieprawidłowości, Ministerstwo zobowiązało kuratorów oświaty w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego, do kontroli organizacji kształcenia specjalnego uczniów niepełnosprawnych, w tym w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych. Przypadki wymuszania zgody rodziców dzieci z niepełnosprawnościami na umieszczenie dziecka w ośrodku szkolno-wychowawczym w sytuacji, gdy w ich lokalnym środowisku brak odpowiedniej szkoły specjalnej lub nieprzyjmowanie dzieci do szkół i klas integracyjnych, mimo istnienia możliwości takiego kształcenia, jest działaniem nagannym. Ministerstwo podejmuje działania eliminujące takie praktyki. Nadrzędnym założeniem działań podejmowanych obecnie wobec dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania jest udzielenie wsparcia dziecku i rodzini
1. Minister Edukacji Narodowej i Sportu (4.08.2004 r.) poinformował, że sygnalizowane nieprawidłowości związane są z niską znajomością prawa oświatowego zarówno przez dyrektorów szkół, jak i organy prowadzące szkoły, które są odpowiedzialne za wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci niepełnosprawnych. W celu zlikwidowania powyższych nieprawidłowości, Ministerstwo zobowiązało kuratorów oświaty w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego, do kontroli organizacji kształcenia specjalnego uczniów niepełnosprawnych, w tym w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych. Przypadki wymuszania zgody rodziców dzieci z niepełnosprawnościami na umieszczenie dziecka w ośrodku szkolno-wychowawczym w sytuacji, gdy w ich lokalnym środowisku brak odpowiedniej szkoły specjalnej lub nieprzyjmowanie dzieci do szkół i klas integracyjnych, mimo istnienia możliwości takiego kształcenia, jest działaniem nagannym. Ministerstwo podejmuje działania eliminujące takie praktyki. Nadrzędnym założeniem działań podejmowanych obecnie wobec dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania jest udzielenie wsparcia dziecku i rodzinie w miejscu zamieszkania. Stąd w projekcie rozporządzenia o zasadach działania publicznych placówek zapis, iż młodzieżowe ośrodki socjoterapii mogą udzielać pomocy specjalistycznej w formie ambulatoryjnej, bez konieczności odrywania dziecka od rodziny i szkoły, do której uczęszcza.
Inf. 7-9/2004, str. 82