Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



1. W sprawie sposobu ustalania wysokości opłaty za legalizację samowoli budowlanej z dnia 2004-06-03.

Adresat:
GŁÓWNY INSPEKTOR NADZORU BUDOWLANEGO
Sygnatura:
RPO/458189/03/IV/403.5 RZ
Data sprawy:
2004-06-03
Rodzaj sprawy:
wystąpienie o charakterze generalnym (WG)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Cywilnego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

1. W sprawie sposobu ustalania wysokości opłaty za legalizację samowoli budowlanej.

Z pisma Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, które otrzymał Rzecznik Praw Obywatelskich, w związku z rozpatrywaną skargą wynika, że przy obliczaniu opłaty za legalizację samowoli budowlanej, gdy sprawa dotyczy części obiektu budowlanego, należy przyjąć współczynnik wielkości obiektu dla danej kategorii obiektu, liczony od kubatury całego obiektu, a nie tylko od kubatury tej części obiektu, która została wybudowana bez pozwolenia na budowę. W przypadku kategorii obiektów budowlanych od I do VIII współczynnik wielkości obiektu wynosi 1 i wielkość takiego obiektu nie ma wpływu na wysokość opłaty legalizacyjnej, natomiast w przypadku obiektów budowlanych należących do kategorii IX-XXX (w tym kategoria - pozostałe budynki mieszkalne), wielkość obiektu budowlanego ma bezpośredni wpływ na wysokość ustalanej opłaty legalizacyjnej. Inwestor musi zapłacić karę także za swoje działanie, które ma pełne oparcie w obowiązujących przepisach prawa. Taka sytuacja może rodzić wątpliwości co do zgodności z konstytucyjną zasadą sprawiedliwości społecznej.

Inf. 4-6/2004, str. 49

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2006-04-24
Opis odpowiedzi:
1. Zastępca Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego (22.06.2004 r.) poinformował, że organ nadzoru budowlanego może zalegalizować samowolnie wzniesiony obiekt, tylko jeśli inwestor przedstawi dokumenty pozwalające ocenić, że istnieje możliwość legalizacji, a także wniesie opłatę legalizacyjną. Opłata legalizacyjna ma oddziaływać przede wszystkim prewencyjnie, tzn. zniechęcać inwestorów do działań niezgodnych z obowiązującym porządkiem prawnym. Jej wysokość musi być zatem ustalona na odpowiednio wysokim poziomie, by cel ten osiągnąć. Zmniejszenie wysokości tej opłaty może skutkować wzrostem liczby samowoli budowlanych.
Inf. 7-9/2004, str. 76