1. W sprawie nauczania indywidualnego dzieci i młodzieży z dnia 2004-08-27.
1. W sprawie nauczania indywidualnego dzieci i młodzieży.
Organy prowadzące szkoły ustalają w sposób arbitralny, niezależnie od orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, minimalny limit godzin nauczania. W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29.01.2003 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, istotnie przewidziano dolną i górną granicę wymiaru godzin nauczania indywidualnego w bezpośrednim kontakcie z uczniem, ale w związku z różnymi możliwościami psychofizycznymi uczniów, a nie ze względu na ograniczone możliwości finansowe organów prowadzących szkoły. Taka interpretacja godzi w konstytucyjne prawo do nauki dzieci, które wymagają szczególnej pomocy władz publicznych. Zdaniem Rzecznika o liczbie godzin indywidualnego nauczania winien decydować zespół orzekający. Problem leży także w niewłaściwym, bo godzącym w potrzeby edukacyjne dzieci, dysponowaniu środkami z subwencji oświatowej przez niektóre jednostki samorządu terytorialnego. Kwestia ta wymaga dokładnego zbadania, ujawnienia i publicznej debaty.
Inf. 7-9/2004, str. 40
Inf. 7-9/2004, str. 40