1-2. W sprawie wdrażania przepisów ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, w zakresie kompetencji Narodowego Funduszu Zdrowia do ustalenia prawa do świadczeń z dnia 2004-11-04.
1-2. W sprawie wdrażania przepisów ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, w zakresie kompetencji Narodowego Funduszu Zdrowia do ustalenia prawa do świadczeń.
Od początku istnienia powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, w ramach tego systemu funkcjonowała instytucja pozwalająca na ustalenie prawa do świadczeń w drodze indywidualnych decyzji kas chorych, a następnie NFZ. Umożliwiało to refundowanie ubezpieczonym kosztów terapii lekami nie podlegającymi refundacji na zasadach określonych w ustawie o powszechnym ubezpieczeniu oraz kosztów procedur medycznych nie objętych umowami o udzielanie świadczeń zdrowotnych lub realizowanych w ramach programów zdrowotnych. W art. 109 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, upoważniono dyrektora oddziału wojewódzkiego NFZ do rozpatrywania indywidualnych spraw z zakresu ubezpieczenia zdrowotnego, do których zaliczone zostały sprawy dotyczące objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym i ustalenia prawa do świadczeń. Treść tego przepisu wskazuje, że upoważnienie dotyczy nie tylko wydawania decyzji w sprawie objęcia ubezpieczeniem dobrowolnym, ale również ustalenia prawa do świadczeń. Realizacja praw ubezpieczonych do świadczeń opieki zdrowotnej wyłącznie w drodze umów z poszczególnymi świadczeniodawcami oraz programów zdrowotnych porządkuje zasady refundowania drogich terapii. Nasuwa jednak wątpliwości co do możliwości faktycznego zabezpieczenia w tej formie koniecznych świadczeń zdrowotnych. Ponadto zawarcie umowy czy wdrożenie programu zdrowotnego wymaga przeprowadzenia długotrwałych procedur. Obecnie ubezpieczeni, którzy złożyli wnioski o leczenie po wejściu w życie omawianej ustawy, zmuszeni są do oczekiwania na podjęcie terapii co najmniej do stycznia 2005 r.
Inf. 10-12/2004, str. 33
1-2. W sprawie wdrażania przepisów ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, w zakresie kompetencji Narodowego Funduszu Zdrowia do ustalenia prawa do świadczeń.
Od początku istnienia powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, w ramach tego systemu funkcjonowała instytucja pozwalająca na ustalenie prawa do świadczeń w drodze indywidualnych decyzji kas chorych, a następnie NFZ. Umożliwiało to refundowanie ubezpieczonym kosztów terapii lekami nie podlegającymi refundacji na zasadach określonych w ustawie o powszechnym ubezpieczeniu oraz kosztów procedur medycznych nie objętych umowami o udzielanie świadczeń zdrowotnych lub realizowanych w ramach programów zdrowotnych. W art. 109 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, upoważniono dyrektora oddziału wojewódzkiego NFZ do rozpatrywania indywidualnych spraw z zakresu ubezpieczenia zdrowotnego, do których zaliczone zostały sprawy dotyczące objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym i ustalenia prawa do świadczeń. Treść tego przepisu wskazuje, że upoważnienie dotyczy nie tylko wydawania decyzji w sprawie objęcia ubezpieczeniem dobrowolnym, ale również ustalenia prawa do świadczeń. Realizacja praw ubezpieczonych do świadczeń opieki zdrowotnej wyłącznie w drodze umów z poszczególnymi świadczeniodawcami oraz programów zdrowotnych porządkuje zasady refundowania drogich terapii. Nasuwa jednak wątpliwości co do możliwości faktycznego zabezpieczenia w tej formie koniecznych świadczeń zdrowotnych. Ponadto zawarcie umowy czy wdrożenie programu zdrowotnego wymaga przeprowadzenia długotrwałych procedur. Obecnie ubezpieczeni, którzy złożyli wnioski o leczenie po wejściu w życie omawianej ustawy, zmuszeni są do oczekiwania na podjęcie terapii co najmniej do stycznia 2005 r.
Inf. 10-12/2004, str. 33
Inf. 10-12/2004, str. 34