Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



1. W sprawie określenia kompetencji koordynatorów nadzoru nad przestrzeganiem praw ucznia z dnia 2004-12-22.

Adresat:
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
Sygnatura:
RPO/493139/04/XI/1107 RZ
Data sprawy:
2004-12-22
Rodzaj sprawy:
wniosek o podjęcie inicjatywy prawodawczej (WGI)
Nazwa zepołu:
!!!(do 06.01.2011) (DO 31.08.2007) PRAWA RODZINNEGO I OCHRONY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

1. W sprawie określenia kompetencji koordynatorów nadzoru nad przestrzeganiem praw ucznia.

Rzecznik Praw Obywatelskich spotkał się w dniu 16.12.2004 r. z grupą wizytatorów ze wszystkich kuratoriów oświaty, którym w świetle rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23.04.2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz, powierzono koordynowanie nadzoru nad przestrzeganiem praw ucznia i dziecka w szkołach i placówkach. Wizytatorzy otrzymali nowe zadania, obok tych, które dotychczas wykonywali, jednakże nie zostały określone status i kompetencje tych osób jako koordynatorów. Decyzja o powołaniu koordynatorów nadzoru nad przestrzeganiem praw ucznia jest bardzo cenna. Stwarza możliwość rozwiązywania ewentualnych konfliktów na poziomie lokalnym. Szczególnie istotne wydaje się precyzyjne uregulowanie odpowiednio szerokich kompetencji koordynatorów i ich bezpośrednia podległość kuratorowi oświaty. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się o wydanie stosownych przepisów określających status koordynatorów.

Inf. 10-12/2004, str. 64

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2005-03-16
Opis odpowiedzi:
1. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu (31.12.2004 r.) poinformowała, że obowiązujące przepisy nie określają statusu wizytatorów kuratorium oświaty, choć obok bezpośredniego nadzoru nad określonymi szkołami koordynują oni także różne zadania (np. edukację ekologiczną, zdrowotną, przedsiębiorczość, itp.). W tej sytuacji wydanie przepisów określających status wizytatorów koordynujących przestrzegania praw dziecka (ucznia), byłoby naruszeniem ogólnie obowiązującej zasady. Gdyby jednak doświadczenia związane z wdrażaniem rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego wskazały na potrzebę wyróżnienia w przepisach tych właśnie koordynatorów, Ministerstwo nie wyklucza podjęcia stosownych działań.
Inf. 1-3/2005, str.100