Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



1. W sprawie monitoringu stosowanego przez Policję z dnia 2005-01-26.

Adresat:
KOMENDA GŁÓWNA POLICJI
Sygnatura:
RPO/485719/04/II/208.1 RZ
Data sprawy:
2005-01-26
Rodzaj sprawy:
wystąpienie o charakterze generalnym (WG)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Karnego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

1. W sprawie monitoringu stosowanego przez Policję.

W publikacji prasowej zamieszczonej w Gazecie Wyborczej z dnia 24.09.2004 r. opisano nieprawidłowości, do jakich doszło w Łodzi przy wykorzystywaniu przez policjantów systemu monitoringu. Z artykułu wynika, że w czerwcu 2004 r. Komenda Główna Policji przeprowadziła kontrolę funkcjonowania tego systemu w Łodzi, a także planowane były kontrole monitoringu w Warszawie i Szczecinie. Problem efektywności monitoringu był także przedmiotem wystąpienia Rzecznika z dnia 27.02.2004 r. (Informacja 1-3/2004, str. 46). Z odpowiedzi wynikało, że Komenda Główna Policji opracowuje zbiorczą informację na ten temat. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się o przekazanie wniosków wynikających z badań funkcjonowania systemu monitoringu w całej Polsce.

Inf. 1-3/2005, str.31

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2006-07-11
Opis odpowiedzi:
1. Zastępca Komendanta Głównego Policji (7.03.2005 r.) poinformował, że na terenie Polski w sieci monitoringu miejskiego działa 1748 kamer w 218 miastach. W 47 z nich planowane jest w najbliższym czasie uruchomienie kolejnych kamer. Ponadto w 65 nowych miastach podjęto czynności zmierzające do powstania i uruchomienia systemów. Monitorowanie wizyjne miejsc publicznych w znaczny sposób podnosi sprawność działania służb patrolowych oraz pozwala na prawidłową i skuteczną ich dyslokację. Spadek przestępczości na konkretnym obszarze pozwala na przesunięcie części służb patrolowych Policji na inne tereny, nie objęte zasięgiem kamer. Ponadto monitoring znacząco przyczynił się do zatrzymania sprawców przestępstw i wykroczeń na gorącym uczynku. Przyczyny braku reakcji na wydarzenia przekazywane za pomocą kamer to: awaryjność systemu, wady organizacyjne (zwłaszcza doraźność obserwacji monitorów), niska jakość urządzeń rejestrujących, znikome oświetlenie nocne obszaru chronionego kamerami.
Inf. 1-3/2005, str.32