Adresat:
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
Sygnatura:
RPO/495202/05/VI/610 RZ
Data sprawy:
2005-01-28
Rodzaj sprawy:
wniosek o podjęcie inicjatywy prawodawczej (WGI)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:
1. W sprawie niejednolitych zasad ustalania dochodu rolników.
W artykule, który ukazał się w dniu 18.01.2005 r. w "Rzeczpospolitej" zasygnalizowano problem ustalania dochodu rolnika. Obecny stan prawny kształtuje w różny sposób pozycję prawną rolników, bowiem z corocznego obwieszczenia Prezesa GUS wynika, że dochód miesięczny z 1 ha przeliczeniowego wynosi 90,50 zł, z ustawy o pomocy społecznej wynika, że z 1 ha przeliczeniowego rolnik uzyskuje dochód miesięczny w wysokości 194,00 zł, natomiast z ustawy o świadczeniach rodzinnych wynika, że miesięczny dochód z 1 ha przeliczeniowego odpowiada 50 % kwoty 504,00 zł, tj. 252,00 zł. Sprawa ta nabrała szczególnego rozgłosu, gdy dzieci rolników rozpoczęły procedurę ubiegania się o stypendia finansowane ze środków Unii Europejskiej. Spora część uczniów została pozbawiona możliwości uzyskania tego stypendium z uwagi na zbyt wysoki dochód uzyskiwany z gospodarstwa. Obowiązujące zasady ustalania dochodu rolników są sprzeczne z zasadą przyzwoitej legislacji, a więc naruszają zasadę państwa prawnego. Konieczne staje się pilne podjęcie prac legislacyjnych mających na celu ujednolicenie zasad ustalania dochodu miesięcznego rolników.
Inf. 1-3/2005, str.35
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:
Data odpowiedzi:
2005-04-19
Opis odpowiedzi:
1.Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi (9.02.2005 r.) poinformowała, że w 1999 r. w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotowano projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym oraz o zmianie innych ustaw, która miała ujednolicić kryteria dochodowe stosowane przy przyznawaniu zasiłków i ustalaniu świadczeń z pomocy społecznej. Przyjęcie tych rozwi1zań mogło jednak spowodować znaczny wzrost liczby świadczeniobiorców, a zarazem wzrost wydatków z budżetu państwa i budżetów gmin, i w zwi1zku z powyższym stanowisko Ministra Finansów i Ministra Pracy i Polityki Społecznej było negatywne. Do czasu powszechnego wprowadzania rachunkowości rolnej nie będzie możliwe określenie faktycznych dochodów każdego gospodarstwa rolnego, a tym samym zastosowanie jednego kryterium przyznawania świadczeń. W zwi1zku z postulatami środowisk wiejskich, zaproponowano wprowadzenie następuj1cej zmiany w Uzupełnieniu Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego: "W przypadku, gdy rodzina lub osoba ucz1ca się oraz student samodzielny finansowo utrzymuje się z gospodarstwa rolnego, przyjmuje się za podstawę obliczenia dochodu przeciętny dochód z 1 hektara przeliczeniowego ogłaszany do dnia 30 października każdego roku przez Prezesa GUS, na podstawie przepisów ustawy o podatku rolnym". Aktualnie zakończono konsultacje społeczne projektu rozporz1dzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25.08.2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Nowe zapisy odnosz1ce się do sposobu wyliczania dochodu z gospodarstwa rolnego przy ubieganiu się o stypendium mog1 znaleźć zastosowanie od roku szkolnego (akademickiego) 2005/2006.
Inf. 1-3/2005 str.36