1-2. W sprawie stosowania wobec podejrzanego bądź oskarżonego środka zapobiegawczego w postaci dozoru policyjnego z zakazem zbliżania się do pokrzywdzonego z dnia 2005-02-22.
1-2. W sprawie stosowania wobec podejrzanego bądź oskarżonego środka zapobiegawczego w postaci dozoru policyjnego z zakazem zbliżania się do pokrzywdzonego.
Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się z prośbą o rozważenie potrzeby nowelizacji art. 275 § 2 Kodeksu postępowania karnego, polegającej na dodaniu zapisu stanowiącego o możliwości wydania przez prokuratora lub sąd postanowienia w przedmiocie zakazu zbliżania się podejrzanego (oskarżonego) do ofiary, jak i o czasowym opuszczeniu przez podejrzanego (oskarżonego) wspólnego z pokrzywdzonym miejsca zamieszkania. Rzecznik Praw Obywatelskich występował w tej sprawie na przestrzeni ostatnich trzech lat do Ministra Sprawiedliwości - Prokuratora Generalnego, który jednak nie podzielił argumentacji przedstawionej w wystąpieniach Rzecznika. Nie można zgodzić się z poglądem, że rozwiązania proponowane w projekcie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie będącej obecnie przedmiotem prac legislacyjnych w Sejmie RP są właściwe, zważywszy na znaczenie jednolitości i spójności systemu prawa. Przepis art. 9 projektu ustawy w sposób odmienny i w kolizji z przepisem art. 275 Kpk normuje przesłanki zastosowania dozoru, a zarazem nie wprowadza precyzyjnego zapisu stanowiącego o zakazie zbliżania się podejrzanego (oskarżonego) do pokrzywdzonego.
Inf. 1-3/2005, str.44
1-2. W sprawie stosowania wobec podejrzanego bądź oskarżonego środka zapobiegawczego w postaci dozoru policyjnego z zakazem zbliżania się do pokrzywdzonego.
Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się z prośbą o rozważenie potrzeby nowelizacji art. 275 § 2 Kodeksu postępowania karnego, polegającej na dodaniu zapisu stanowiącego o możliwości wydania przez prokuratora lub sąd postanowienia w przedmiocie zakazu zbliżania się podejrzanego (oskarżonego) do ofiary, jak i o czasowym opuszczeniu przez podejrzanego (oskarżonego) wspólnego z pokrzywdzonym miejsca zamieszkania. Rzecznik Praw Obywatelskich występował w tej sprawie na przestrzeni ostatnich trzech lat do Ministra Sprawiedliwości - Prokuratora Generalnego, który jednak nie podzielił argumentacji przedstawionej w wystąpieniach Rzecznika. Nie można zgodzić się z poglądem, że rozwiązania proponowane w projekcie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie będącej obecnie przedmiotem prac legislacyjnych w Sejmie RP są właściwe, zważywszy na znaczenie jednolitości i spójności systemu prawa. Przepis art. 9 projektu ustawy w sposób odmienny i w kolizji z przepisem art. 275 Kpk normuje przesłanki zastosowania dozoru, a zarazem nie wprowadza precyzyjnego zapisu stanowiącego o zakazie zbliżania się podejrzanego (oskarżonego) do pokrzywdzonego.
Inf. 1-3/2005, str.44