Wystąpienie do Ministra Polityki Społecznej w sprawie zmniejszenia wypłaty świadczeń z tytułu renty inwalidzkiej z powodu osiągania dodatkowego przychodu z dnia 2005-04-18.
Wystąpienie do Ministra Polityki Społecznej w sprawie zmniejszenia wypłaty świadczeń z tytułu renty inwalidzkiej z powodu osiągania dodatkowego przychodu.
Obowiązujące przepisy dyskryminują rencistów, którym przyznano świadczenie w najniższej wysokości, a którzy osiągają przychody mieszczące się w granicach od 70 % do 130 % przeciętnego wynagrodzenia za kwartał w stosunku do pozostałych emerytów i rencistów, do których odnoszą się postanowienia ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin. W razie osiągnięcia przychodu w wysokości znajdującej się pomiędzy 70% a 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, świadczenie z tytułu renty inwalidzkiej III grupy ulega de facto zmniejszeniu o 39%, natomiast w razie przekroczenia granicy 130% świadczenie zostaje obniżone o 25% jego wysokości. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w zakresie zmiany przepisów dotyczących zmniejszania świadczeń z tytułu osiągania dodatkowego przychodu.
monit z dnia 11.01.2006 r.
monit z dnia 11.05.2006 r.
monit z dnia 13.10.2006 r.
Zdecydowanie korzystniej niż w przypadku "cywilnych" świadczeń uregulowano sytuację świadczeniobiorców "mundurowych" zarabiających ponad 130 % przeciętnego wynagrodzenia. Takie zarobki nie powodują zawieszenia wypłaty świadczeń policyjnych i wojskowych. Świadczenia te mogą być jedynie zmniejszone. . Z dniem 8.11.2001 r. zmieniono art. 41 ust. 3 wykreślając zastrzeżenie, że zmniejszenie nie może być niższe niż kwota maksymalnego zmniejszenia, o którym mowa w art. 104 ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy o emeryturach i rentach z FUS.
Problem przedstawiony przez Rzecznika nie wynika z wadliwości rozwiązań przyjętych w art. 41 ust. 1 i 2 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym policjantów, lecz jest konsekwencja nowelizacji art. 41 ust. 3 tej ustawy przeprowadzonej ustawą z dnia 6.07.2001 r. Jedynym racjonalnym sposobem rozwiązania byłoby przywrócenie poprzedniego brzmienia art. 41 ust. 3 ustawy. Rozważanie podjęcia kroków legislacyjnych jest przedwczesne, gdyż do Trybunału Konstytucyjnego wpłynęło pytanie prawne Sądu Apelacyjnego dotyczące zgodności z Konstytucją przepisu art. 41 ust. 1 w związku z ust. 2 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji.