1. W sprawie billingów telefonicznych z dnia 2005-05-13.
Adresat:
URZĄD OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW
Sygnatura:
RPO/488025/04/VI/607.1 RZ
Data sprawy:
2005-05-13
Rodzaj sprawy:
wystąpienie o charakterze generalnym (WG)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:
1. W sprawie billingów telefonicznych.
Nawiązując do wystąpienia z dnia 5.11.2004 r. w tej samej sprawie i stanowiska Ministerstwa Infrastruktury z dnia 30.12.2004 r. (Informacja o pracy RPO 10-12/2004, str. 35), Rzecznik Praw Obywatelskich uważa, że dopiero obligatoryjne doręczanie billingów szczegółowych zapewni abonentom dostateczną kontrolę wydatków za korzystanie z usług telekomunikacyjnych. Przesyłanie billingu na wniosek abonenta wyłącza lub istotnie ogranicza odpowiedzialność operatora względem konsumenta za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania wynikającego z umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych.
Inf. 4-6/2005, str.
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:
Data odpowiedzi:
2005-06-23
Opis odpowiedzi:
1. Wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (17.06.2005 r.) poinformował, iż zdaniem Prezesa UOKiK ustawa z dnia 16.07.2004 r. - Prawo telekomunikacyjne w pełni implementuje cele art. 10 dyrektywy 2002/22/WE o usłudze powszechnej. Dyrektywa ta nie wskazuje w sposób wyraźny lub dorozumiany na zobowiązanie państw członkowskich do nałożenia na przedsiębiorców wyznaczonych obowiązku dostarczania abonentom szczegółowych wykazów wykonanych usług telekomunikacyjnych z mocy ustawy, bez wniosku abonenta. W tym zakresie postanowienia dyrektywy pozostawiają dowolność regulacjom krajowym państw członkowskich. Analogiczne stanowisko w tej kwestii zajmuje Ministerstwo Infrastruktury oraz Urząd komitetu Integracji Europejskiej.
Inf. 4-6/2005, str.
Inf. 4-6/2005, str.