Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



1.w sprawie zmiany oprocentowania kredytu z dnia 2005-09-23.

Adresat:
NARODOWY BANK POLSKI
Sygnatura:
RPO/514971/05/VI/614.2 RZ
Data sprawy:
2005-09-23
Rodzaj sprawy:
wystąpienie o charakterze generalnym (WG)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

1.w sprawie zmiany oprocentowania kredytu.

Z nadesłanych, przy skargach przez kredytobiorców, odpisów umów kredytu zawieranych przez banki wynika, że część banków stosując stopę zmienną oprocentowania narusza zasady określone w art. 76 pkt. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo Bankowe. W umowach kredytu, w razie stosowania stopy zmiennej oprocentowania nie są określone w ogóle lub są określane bardzo ogólnie warunki, które upoważniają bank do zmiany oprocentowania kredytu co działa na niekorzyść kredytobiorców.

Rzecznik stwierdza, iż w tej sprawie nie dostrzega działań ze strony Generalnego Inspektora Nadzoru Bankowego tak, aby postanowienia art.76 pkt. 1 ustawy - Prawo Bankowe były w pełni respektowane, do czego zobowiązują orzeczenia i uchwały Sądu Najwyższego.

Inf. 7-9/2005, str.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2005-12-05
Opis odpowiedzi:
1. Przewodniczący Komisji Nadzoru Bankowego (30.11.2005 r.) poinformował, że Generalny Inspektor Nadzoru Bankowego wystosował w sprawie będącej przedmiotem wystąpienia Rzecznika pismo do prezesów zarządów banków, które powinno przyczynić się do eliminacji niewłaściwej praktyki banków w zakresie nieprawidłowości związanych ze stosowaniem art. 76 ustawy - Prawo bankowe. W piśmie tym przypomniano zasady wynikające z orzecznictwa Sądu Najwyższego, jakimi powinny kierować się banki określając warunki zmiany stopy procentowej kredytu. W piśmie stwierdzono ponadto, że samo zastrzeżenie w umowie zmiennej stopy oprocentowania kredytu nie stanowi niedozwolonej klauzuli umownej w rozumieniu art. 385 (1) kc, jednak sposób określenia przez bank warunków zmiany stopy procentowej kredytu może podlegać ocenie z punktu widzenia naruszenia interesów konsumenta i w tym zakresie banki powinny zachować szczególną staranność, w szczególności w odniesieniu do precyzyjnego, jednoznacznego i zrozumiałego dla konsumenta określenia tych warunków.
Inf. 10-12/2005, str.