Uprzejmie informujemy, że w związku z pracami technicznymi, 28 lipca w godzinach 15:00 - 18:00 nie będzie dostępny serwis Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich. Przepraszamy za utrudnienia.

Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Wniosek do Trybunału Konstytucyjnego sprawie niejasności dotyczących opodatkowania podatkiem VAT wynagrodzenia adwokatów świadczących pomoc prawną z urzędu oraz wynagrodzenia biegłych sądowych z dnia 2005-11-03.

Adresat:
TRYBUNAŁ KONSTYTUCYJNY
Sygnatura:
RPO/498998/05/VI/620.2 RZ
Data sprawy:
2005-11-03
Rodzaj sprawy:
wniosek do Trybunału Konstytucyjnego o stwierdzenie niezgodności przepisów z Konstytucją(TKZ)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

Wniosek do Trybunału Konstytucyjnego sprawie niejasności dotyczących opodatkowania podatkiem VAT wynagrodzenia adwokatów świadczących pomoc prawną z urzędu oraz wynagrodzenia biegłych sądowych.

Rzecznik Praw Obywatelskich wnosi o stwierdzenie, że art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim określa czynności, których wykonanie nie jest w rozumieniu art. 15 ust. 2 tej ustawy uznane za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą - narusza zasady przyzwoitej legislacji, a więc zasadę zaufania obywatela do państwa i stosowanego prawa, tj. art. 2 Konstytucji, z której zasady te się wywodzą. Napływające skargi biegłych sądowych oraz obrońców powołanych z urzędu przez sądy, dotyczące przyjętej w ustawie o podatku od towarów i usług definicji "podatnika podatku od towarów i usług" w zakresie, w jakim stanowi przepis art. 15 ust. 3 pkt 3 tej ustawy, podniosły problem konstytucyjności tych rozwiązań. Konstrukcja skarżonego przepisu jest nieczytelna dla podatników, a tym samym nie spełnia zasady "przejrzystości", jaka powinna obowiązywać w stanowionym prawie, w szczególności w prawie podatkowym. W prasie fachowej oraz w komentarzach do ustawy o podatku od towarów i usług pojawiały się różne wyjaśnienia treści art. 15 ust. 3 pkt 3, w jego brzmieniu obowiązującym od dnia 1.05.2004 r. do 31.05.2005 r., a urzędy skarbowe na tle zbliżonych stanów faktycznych udzielały sprzecznych ze sobą wyjaśnień. Interpretacja tego przepisu dokonana przez Ministra Finansów nie może być podstawą opodatkowania, gdyż stoi to w sprzeczności ze wzorcem zawartym w art. 217 oraz art. 87 Konstytucji.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2008-09-23
Opis odpowiedzi:





Wniosek oddalony (wyrok z dnia 12.06.2008 r., sygn. akt K 50/05).